Időutazás Piroskával

2019. március 25. 17:11

Lassú és kényelmetlen, a hatvan kilométeres távolságot száz perc alatt teszi meg, minden állomáson és megállóhelyen megáll.

2019. március 25. 17:11
Odze György
Népszava

„Magam is rendszeresen járok vele Balatonfüred és Székesfehérvár között, mert a MÁV a Balaton északi partján a nyári időszakban is előszeretettel üzemelteti. Legutóbb két spanyol fiatal hátizsákos nem akart felszállni rá, mert azt hitték, hogy a helyi vasúttörténeti kiállítás példánya, csak a kalauz gyerünk, gyerünk buzdítására kászálódnak fel a lépcsőkre. Lassú és kényelmetlen, a hatvan kilométeres távolságot száz perc alatt teszi meg, minden állomáson és megállóhelyen megáll – én azonban kedvelem, mert fiatalkori utazásaim hangulatát idézi.

Amúgy a téli időszak az igazi, amikor a kipufogógáz szaga keveredik a szerelvény elindulása után azonnal kibontott uzsonnák illatával. Mintha mindenki erre az alkalomra tartogatná az előző napi gondosan befóliázott fokhagymás fasírtját. A reggeli járaton a kalauz a legtöbb utast ismeri, csókolom, Zsuzsi néni, jónapot Feri bácsi, a fiatalok a telefonjukba merülnek, a szatyrokkal és autóstáskával közlekedő nyugdíjasok a környék üzleteinek árait hasonlítják össze, a szolgálaton kívüli vasutasok pedig a főnökeiket szidják. Senkit sem zavar a hangos beszélgetés, amúgyis túl kell kiabálni a dízelmotor dübörgését.

A megállókban a kalauz lesegíti az idősebbeket, néhány szavas társalgást folytat az állomásfőnökkel. Miután ezen a szakaszon csak egy sínpár van, a kitérőkben várni kell az ellenkező irányból érkező BzMot-ra. Nagy esemény az ilyesmi, a vonatvezetők olyan lelkes integetéssel üdvözlik egymást, mintha csak két sarkkutató expedíció tagjai találkoznának egy elhagyott hómezőn, aztán sípszó, és indulunk tovább. Az ismerkedés az én korosztályomnak a BzMoton kötelező, ha pedig már utaztunk együtt, akkor azonnal előkerül a politika, a régi emlékek felidézése és a na, ma hová utazik az író úr? kérdés. Székesfehérváron sokan szállunk át a Budapestre induló vonatra, itt kötelező a testmozgás, mert a BzMot mindig valamelyik távoli vágányon áll meg, mintha afféle mostohagyerek lenne, ám a kalauz figyelmesen segít mindenkinek, hogyan tovább.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko_jobbos
2019. március 26. 12:02
1. Pont ezt a szakaszt fogják a nagyon közeljövőben villamosítani, mert a balatoni Eu-pénzek leosztásakor ide került egy csinos összeg. 2. Az eredeti cikket nem olvastam, de az idézett szakasz inkább egy irodalmi életkép, ezért kapott pluszt tőlem, még a Népszava felirat ellenére is. Ebben most nem találtam ellenséges hangnemet. De elbizonytalanodtam, hogy kell-e fokhagyma a fasírtba. Sokan tesznek bele bizonyára, de pörköltbe is tesznek, oda pedig biztos, hogy nem kell (ha nem birkapöri).
puszika
2019. március 26. 11:51
Osztán sorold már fel Gyurkám,hogy imádott szoci-libsi kormányod ugyan mit tett a magyar vasút fejlesztésében. Persze tenni tett.Vonalakt zárt be,eladta a legjobban üzemelő részlegét a Cargót az osztrákoknak/sikerdíjért!!/, nem végezte még a kötelező pályafelújítást sem,létszámcsökkentett a Mávnál és kézivezérelt...............! Ahhoz képest ma már sokkal jobb állapotban van a magyar vasút. Évek hosszú sora kell amíg az általad is visszasírt prolidiktatúra felelőtlenségét és a szoci-libsi kormányok rombolását végleg leküzdjük.................de nem veletek!!
Öreg
2019. március 25. 19:26
Mit ír ez az őrült? A téma debreceni, nem ?
IV. Fawkes
2019. március 25. 19:01
Ogre elvtárs ez még Belső-Lipócisztánban is nagyon gyenge..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!