Pannonhalma a legjobb példa arra, hogy igenis létezik velünk élő, ürességet és megszokottságot mellőző tradíció. Ilyen helyeken járva érti meg azt az ember, hogy micsoda pezsgő közösségek léteztek a szerzetesi kultúra fénykorában, a középkorban és még később is. Milyen infrastruktúrát teremtettek lokálisan, hány embernek adtak munkát és megélhetést, lelki, szellemi muníciót és még szórakozást is.
És én erről alig tudtam valamit! Volt egy halvány, gyerekkori emlékem az apátság meglátogatásáról, de akkor és azóta sem érdeklődtem különösebben a pannonhalmi aktualitások iránt. Ezért szinte mellbe csapott, amikor a településre érve már az első házaknál nyilvánvaló lett, hogy itt gyakorlatilag
mindent az apátság jelenléte határoz meg.
Ahogy a városhoz közelítve uralja a látképet a magyar klasszicista építészet egyik legszebb emlékeként a bazilika tornya és a bencés komplexum, úgy hálózza be Pannonhalma mindennapjait a klerikális reakció.
A legjobb példáját mutatja be annak, hogy ez a kifejezés egy közösségnek csak pozitívumokat hozhat.
Az átlagosnál komolyabb érdeklődésem nincs a kortárs építészet felé, ezért ha tippelnem kellett volna, nem azt mondom, hogy igazán előremutató és a jó értelemben vett modern művészetet fogják követni az új beruházások. Pedig de! A várszerű központ adott, ám a látogatóközpont, a cukrászda, az étterem, a borászat vagy a diákkápolna mind teljesen új építésűek, és még egy a témában avatatlan szemlélődőnek is feltűnik, milyen remek ízléssel egészítik ki egymást.
Az ezeréves keretek közé nemhogy hiba nélkül, de szervesen beilleszthető a minimalista dizájn. Pannonhalmán ráadásul a minőségre is figyeltek: a fogadóközpont tervezője a Budapest Sportarénáról ismert Skardelli György volt, a vele szemben található étteremé pedig egy holland-magyar tervezőiroda, a Roeleveld Sikkes.
Magát a bazilikát is minimalista módon újította fel a rend, de ez nem azt jelenti, hogy levertek mindent, ami a későromán-gótikus stílusra emlékeztet, hanem kiegészítették a meglévő értékeket John Pawson irányításával. Ha valami, hát
ez lehetne a példa arra, hogyan lehet a régi megőrzésével úgy újat teremteni, hogy a korábbi sem sérül,