Rami Malek kapta az idei Oscar-díjátadón a legjobb férfi alakításért járó aranyszobrocskát, amit már a Freddie Mercury életéről szóló film premierjének pillanatában sokan azonnal odaadtak volna neki. Ez nem csoda, hiszen
a film maga összességében felejthető volt
– a zenei betéteken-koncertjeleneteken és persze Maleken túl.
Az eredeti címén Bohemian Rhapsody címet viselő filmipari alkotás főszereplőjével egy tévésorozatban találkoztam először: a Mr. Robot skizofrén és egyéb mentális betegségekkel küszködő programozózsenijének története, ha nem is az a könnyen fogyasztható amerikai telenovella kategóriája, de mindenképp alkalmas arra, hogy a jó színészt elválassza a középszerűtől.
Ez az esetében is így lett, de ugye a tévé és a mozi két különböző műfaj: lehet, hogy ami a kis képernyőn működik, az a nagyon nem fog, és fordítva, így a zenei visszaemlékezés (hiszen közel negyvenévesen e sorok írója már találkozott a Queen utolsó éveinek legjavával élőben is) mellett az ő színészi játéka lesz a lényeg.
De előbb magáról a filmről. Ami jó benne, az két dolog: Rami Malek színészi/énekesi játéka és az, hogy egy „Best of Queen” videóalbumot nézhet és hallgathat végig az ember.
Más pozitívuma ugyanis nem volt annak az élménynek, ami nem csak a történet inkoherens mivolta, hanem az egymás után rakott képsorok kapcsán talán nem csak bennem sejlett fel: tulajdonképpen fogtak különböző történeteket, amelyekben sokszor csak az volt a közös, hogy ugyanazok voltak a szereplői – már ha egyáltalán ott voltak vagy léteztek a valóságban Ugyanis, ahogy a Rolling Stone is írta a filmről,
vannak olyan karakterek és történések a Queen-filmben, amelyek csak a forgatókönyvírók fejében léteztek, a valóságban nem.
Fogtak több életrajzi könyvet, mindegyikből átemeltek egy-egy jelenetet a hangvétellel együtt, aztán az egészet leöntötték egy akkora adag zenei és látványvilág-szósszal, hogy az azt a kesernyés utóízt, ami félóra után már érződik a túlsózott pattogatott kukoricán is, elfedje. Helyébe a nosztalgia és gyerekkorunk, fiatalkorunk, középkorunk emlékképeivel, a Pajtás, az IM vagy Bravo magazin (kinek mi jutott ugyebár a sarki újságosnál) által fémjelzett „régen minden jobb volt” hangulatával mákonyt szórtak az ember tudatára, hogy minden kognitív disszonancia ellenére utólag értelmes döntéssé tegye azt, hogy megvette a mozijegyet erre a filmre.