Úgy is mondhatjuk, hogy tragikus módon
már nem csak az anyagi közjószágainkat, hanem a szellemi-kulturális közjószágainkat is elveszítettük!
Hiszen mit ér a példabeszéd, ha feltételezi, hogy mindenki kap otthonról elegendő anyagi és szellemi „tálentumot”, csak egyesek ezt eltékozolják; hogy mindenki kap egy szerető, anyagi és szellemi értékekben tobzódó szülőföldet, amelyet egyesek hűtlenül elhagynak és elfelednek?
*
Az erdélyi Vida Gábor tavaly megjelent, önéletrajzi ihletésű, Egy dadogás története című műve tökéletes krónikája a szellemi közjavaink tragédiájának.
Azzal idéz elő katarzist, hogy pontosan felvázolja a Trianon utáni Románia csausiszta kontextusát,
azt a kollektív sokkot, amiből az azóta elmúlt majd' harminc év ellenére sem tért magához az erdélyi magyar közösségünk.
A tragédia konkrétan az, hogy már nem volt mit eltékozolni, majd minden odalett így vagy úgy, még MIELŐTT a fiatal szerző magához vehette volna a neki járó „tálentumot”.
„A lét dadog, csak a törvény a tiszta beszéd” – írja József Attila kedvenc versemben, az Ódában. Vida Gábor meg azt, hogy: „Szülőföldet akartam írni magamnak, mintha csak úgy volna az, hogy írunk egyet, amikor arra van szükség, hogy legyen, vagy lett volna. Senki sem találhat ki magának szülőföldet a semmiből, mindenki hozott anyagból dolgozik”.
Ma már közhelynek számít, hogy mindenki egyedi „kártyapaklival” kezdi az életet, és
csak rajtunk áll, hogy miként sáfárkodunk a lapokkal az Élet Nagy Kártyajátékában.
Ugye látjuk: ezek tényleg azok a lapok, amelyek vannak, és nem olyanok, amelyek „elvileg” minden kártyapakliban benne kellene, hogy legyenek, hiszen másképpen nem lehet érvényes „játékot” játszani velük. Nem lehet „virtuális aduásszal” elvinni életünk legfontosabb menetét, nem lehet három kártyalappal végigjátszani egy öt lapot feltételező játékot!
A könyv elsősorban egy egyéni megtisztulás története, ami által a szerző az írói tálentumának köszönhetően művészként kerekedik felül körülményein, ezáltal reményt adva nekünk is, bármennyire is nem csak balszerencsés, de egyenesen hibás „leosztással” kezdjük a játszmát.
A szabadság mindig a létezés körülményeinek a tudatosításával, megértésével és nem a csak „elvben létezők” odaképzelésével kezdődik: „Ugyan mi lehetne más a szabadság, ha nem a hitnek a tudással és a valósággal való egybehangzása?” – teszi fel a mindannyiunk számára érvényes kérdést Vida Gábor.