Blinken: Amerika kapcsolatban áll a szíriai győztes lázadókkal
Az amerikai külügyminiszter elismerte, hogy közvetlen kapcsolatban álltak és állnak Aszad megbuktatóival.
Magyarország ambiciózus védelmi modernizációs terveinek megvalósítása során az Egyesült Államok készen áll arra, hogy a Magyar Honvédséget felszerelésének modernizációjában segítse.
Amerikai-magyar kapcsolatok
David B. Cornstein nagykövet beszéde a Parlament külügyi bizottsága előtt
2018. december 13.
Megírt változat a budapesti amerikai nagykövetség közleményében
***
Németh elnök úr, külügyi bizottsági tagok, tisztelt vendégek!
Köszönöm meghívásukat, hogy ma Önök előtt beszéljek. Megtiszteltetés számomra, hogy folytathatom azt a hagyományt, hogy a mindenkori amerikai nagykövet e tiszteletre méltó csoport előtt beszél. Amikor 2013-ban először jártam Magyarországon (egyébként ekkor találkoztam először Orbán Viktorral is), mint mindenkit, aki Budapestre látogat, engem is lenyűgözött ennek az épületnek a szépsége. Soha nem gondoltam volna, hogy öt évvel később ugyanebben a csodálatos épületben az Egyesült Államok nagyköveteként fogok beszélni. Sok minden megváltozhat öt év alatt!
Ám van egy dolog, ami nem változott az évek során. Ez pedig az USA és Magyarország kapcsolatának erőssége. Országainkat mélyen gyökerező viszony fűzi össze. Mint minden hosszútávú kapcsolatban, a mienkben is voltak hullámhegyek és hullámvölgyek, de, mint minden egészséges kapcsolatban, úrrá lettünk ezeken a nézetkülönbségeken, és az őszinte és tiszteletteljes párbeszéd révén erősebbek lettünk és közelebb kerültünk egymáshoz. Szerintem ez a kulcsa bármilyen jó kapcsolatnak. A barátok közötti kommunikációnak a kapcsolat erősségét kell tükröznie. Nyitottnak, rendszeresnek és tiszteletteljesnek kell lennie, és az elmúlt év során mi erre törekedtünk. Büszke vagyok rá, hogy magasabb szintre emeltük az országaink közötti dialógust. Mindössze egy órával az után, hogy beiktattak magyarországi nagykövetként, Szijjártó külügyminiszter találkozott Pompeo amerikai külügyminiszterrel Washingtonban. Javaslatomra barátom, Trump elnök felhívta Orbán miniszterelnököt és gratulált neki választási győzelméhez. Legutóbb pedig Perry energiaügyi miniszter látogatott Budapestre, ahol velem, Orbán miniszterelnökkel és Szijjártó miniszterrel találkozott. Ez volt 2011 óta az első kormányszintű látogatás Washingtonból. Az ilyen típusú kommunikációra lenne szükség országaink között.
A sok év alatt, amelyet üzletemberként, jótékonykodó emberbarátként és közszolgaként töltöttem, számos szoros és gyümölcsöző kapcsolatot volt szerencsém megélni. Egyetlenegy olyat sem tudnék mondani, amelyben alkalmanként ne lett volna különböző a véleményünk. Amikor úgy gondoltam, a barátaim hibát követnek el, kötelességemnek éreztem, hogy azt mondjam: - Hé... szerintem most nem jól döntöttél. – A barátok így tesznek. Óvják egymást.
Vezetésem alatt az Amerikai Nagykövetség is ezt teszi. Például, nem rejtettük véka alá, hogy a CEU távozása Budapestről rossz volt Magyarország számára. Ennek a vitának a megoldása az egyik legfontosabb amerikai prioritásom volt, és része a magyar kormánnyal minden szinten folytatott napi megbeszéléseimnek. Őszintén elszomorít, hogy a CEU-t távozni látom. Azt is világossá tettük, hogy rendészeti együttműködésünk és a globális biztonság számára nem volt egészséges, hogy orosz fegyverkereskedőket Oroszországnak adtak ki az Egyesült Államok helyett. Nem értettünk egyet ezekkel a döntésekkel, és ezt meg is mondtuk. Ezek nem könnyítik meg az USA és Magyarország közötti kapcsolatok továbbfejlesztését; inkább igencsak megnehezítik.
Úgy gondolom, most, a kialakuló fenyegetések láttán még inkább, mint bármikor máskor, biztosítanunk kell, hogy szövetségeink, barátságaink erősek legyenek.
Ezért kértem, hogy magyarországi nagykövet lehessek. Izgatottan vártam, hogy megújuljon a kapcsolat kormányaink között. Országaink történelme között több jelentős közös pont van. Szövetségesek vagyunk. Számos közös érdekünk van, és közösen szeretnénk ezeknek érvényt szerezni, és ezáltal erősebbé tenni viszonyunkat mindkét ország javára. Ám ezt nem tudjuk megtenni diplomácia – és bizalom – nélkül.
Két éve az elődöm e testület előtt NATO szövetségünk maradandóságáról és rugalmasságáról beszélt. Most, két évvel később, Oroszország próbára teszi a világtörténelem legsikeresebb szövetségének állhatatosságát. Oroszország, jobban mint bármikor, teszteli a Nyugatot. Kína is agresszíven működik Közép-Európában. Ezek olyan kihívások, amelyekkel szövetségünk meg tud birkózni, de csak akkor, ha erősek vagyunk, sorrendet állítunk fel szövetségeink között, és fenntartjuk egységünket.
Ukrajna
Ukrajnában nézünk szembe az előttünk álló egyik legfontosabb kihívással. Oroszország alá akarja ásni Ukrajna nemzeti szuverenitását és területi épségét. Oroszország legutóbbi, ukrán haditengerészeti járművek ellen a Fekete-tengeren végrehajtott, indokolatlan támadásával a konfliktus igen nagymértékben eszkalálódott. Oroszország ellenséges szándékai nyilvánvalóak. Az Egyesült Államok világosan értésre adta, hogy hajlíthatatlanul támogatjuk Ukrajnát. Elkötelezettek vagyunk egy stabil, virágzó, demokratikus és szabad Ukrajna sikere mellett.
Támogatjuk Ukrajnát az orosz agresszióval való szembeszállásban és a prosperitást, biztonságot és a jogállamot növelő reformok bevezetésében. Életfontosságú, hogy a NATO támogassa Ukrajna nyugati törekvéseit. Az ország földrajzi helyzetének fényében ez különösen fontos Magyarország számára.
Ukrajna háborúban álló ország. 2014 óta több mint tízezer ukrajnai halt meg az orosz agresszió következtében. Több mint 1,6 millió menekült el az otthonából. Ez a háború egy Magyarországgal határos országban zajlik, a NATO küszöbén. Ez nem alkalmas idő arra, hogy a NATO abbahagyja együttműködését Ukrajnával. A NATO nem olyan szervezet, amelyet etnikai kisebbségekkel, nyelvekkel vagy iskolákkal kapcsolatos vitákban történő közvetítésre hoztak létre. Ha ezeket a vitákat behozzuk a NATO-ba, ezzel gyengítjük azt és gyengítjük Magyarország biztonságát.
Ismerjük és tiszteletben tartjuk Magyarország Ukrajna oktatási politikájával kapcsolatos nagyon fontos aggodalmait, és fel is vetjük ezeket az ukrán kormánynak. Azt akarjuk, hogy mindkét fél hamarosan megoldásra jusson. Az Egyesült Államok azon dolgozik, hogy nyitva tartsa a párbeszédet Magyarország és Ukrajna között annak érdekében, hogy a két ország sorra vehesse a nézetkülönbségeit. Azonban határozottan úgy érezzük, hogy NATO-szövetségesekként az ukrajnai reformok támogatásának a legjobb módja a tárgyalás Ukrajnával, nem pedig az ukrán NATO kapcsolatok blokkolása. Az Ukrajna és a NATO közötti kapcsolatok minden ukrán állampolgárnak, köztük a kisebbségi magyaroknak is segítenek. A tágabb képet kell szem előtt tartanunk. Putyint nem érdekli a nemzeti szuverenitás. Az ő elképzelése egy új impérium. Ha Ukrajna elesik, Magyarország az orosz agresszió frontvonalába kerül.
Katonai Együttműködés/Beszerzés
Ami közös biztonságunkat illeti, szeretnék röviden a védelmi kapcsolatunkról beszélni. A mi Védelmi Minisztériumunk és a Magyar Honvédség közötti együttműködés évek óta kétoldalú kapcsolataink egyik csúcspontja. Örömmel jelentem, hogy ez a kapcsolat változatlanul erős.
Katonáink közös bevetéseken vesznek részt, közösen gyakorlatoznak, és együtt harcolnak. Ami a tényeket illeti: Magyarország több mint hatezer főnyi amerikai csapatokat látott vendégül a Saber Guardian hadgyakorlatok során, és 1992 óta az Egyesült Államok körülbelül 500 millió dollárt folyósított Magyarországnak biztonsági támogatás formájában. Üdvözöljük, hogy Magyarország kötelezettséget vállalt arra, hogy 2014-re a GDP két százalékára növeli honvédelmi kiadásait.
Magyarország ambiciózus védelmi modernizációs terveinek megvalósítása során az Egyesült Államok készen áll arra, hogy a Magyar Honvédséget felszerelésének modernizációjában segítse. A mi védelmi termékeink nemcsak a legjobbak és a legmegbízhatóbbak az egész világon, hanem velük szorosabban fogják integrálni Magyarországot egy szilárd és megbízható szövetségessel, és azzal a bizonyossággal, hogy az Önök modernizált fegyveres erői a NATO-val teljes mértékben együttműködni képes felszereléssel lesznek ellátva.
Védelmi Együttműködési Megállapodás (DCA)
Védelmi kapcsolatunkat sok nemzet megirigyelheti. Jelenleg azon dolgozunk, hogy ezt a szoros kapcsolatot egy új Védelmi Együttműködési Megállapodás elfogadásával formalizáljuk. Ez a megállapodás átemel majd minket a 21. századba, és felkészít azokra az új biztonsági kihívásokra, melyekkel szövetségesekként nézünk szembe. A megállapodás azt az óhajunkat hangsúlyozza, hogy együtt munkálkodjunk a NATO megerősítésén és növeljük a stabilitást Európában. A NATO szövetség épp csak annyira erős, amennyire az egyes tagországok közötti kapcsolatok. Amikor tovább dolgozunk azon, hogy megerősítsük kétoldalú biztonsági együttműködésünket, az egész szövetséget is erősítjük. Reményeink szerint hamarosan lezárhatjuk a tárgyalásokat a megállapodásról, és közelebb kerülhetünk kulcsfontosságú, közös biztonsági célkitűzéseink eléréséhez. Ez a megállapodás biztonságosabbá teszi majd Magyarországot.
Energia
Amíg a biztonság témájánál vagyunk, szeretnék az energiáról is beszélni. Miért? Mert az energiabiztonság is BIZTONSÁG. Semmi értelme több millió amerikai dollárt elkölteni azért, hogy megvédjük országunk lakosságát, ha van egy ország, amelyik egyetlen mozdulattal lekapcsolhatja az ennek a lakosságnak meleget adó fűtést a tél közepén. Veszélyes dolog túlságosan függeni bármilyen energiaforrástól. Ez kétszeresen igaz, ha az energia forrása az az Oroszország, amely már hajlamosnak mutatkozott a múltban arra, hogy elzárja a csapokat, amikor befolyását akarta érvényesíteni. Egy ilyen időszakban, amikor a NATO ismét szemben találja magát Oroszországgal, szövetségeseinknek meg kell találniuk a módját annak, hogy diverzifikálják energiaforrásaikat. Tudjuk, hogy ez nem fog egyik pillanatról a másikra megtörténni, de a kis lépések is nagy jelentőségűek lehetnek.
Magyarországnak rendelkezésére állnak olyan választási lehetőségek az energiabiztonság növelésére, melyek egyre inkább kivitelezhetőkké válnak. Az Egyesült Államok készen áll arra, hogy segítsen a lehetőségek valóra váltásában. A horvátországi Krk szigetére tervezett cseppfolyósított földgáz (LNG) terminál egy különösen fontos példa erre. Ez a projekt hozzáférést biztosít majd Horvátország és Magyarország számára a világ minden tájáról, köztük az USA-ból érkező LNG-hez. Itt az idő, hogy átlökjük ezt a projektet a célvonalon.
A másik projekt, amelyik segít majd Magyarországnak diverzifikálnia energiaforrásait, az ún. BRUA gázfolyosó, amely a Fekete-tengerről hoz majd gázt Románián keresztül Magyarországra. A nagy volumenű földgázkitermelés megindítása az EU és NATO tag Románia Fekete-tengeri partjai mentén alapvetően változtatná meg a helyzetet az orosz energiától való függés mérséklésének tekintetében. Készen állok arra, hogy amilyen módon csak lehet, segítsek Magyarországnak áthidalni az esetleg ennek a projektnek az útjában álló politikai, jogi vagy szabályozói akadályokat.
Ahogyan egyre közelebbre kerül ezeknek a célkitűzéseknek az elérése, biztos vagyok benne, hogy Magyarországnak nyomással kell majd szembenéznie azok részéről, akik fenn akarják tartani a status quót, és azt akarják, hogy Magyarország a továbbiakban is az orosz gáztól függjön. Láttunk már erre példát más országokban, ahol Oroszország nagyon alacsony árat kínálva, alapvetően "mézesmadzag" ajánlatokat tesz, hogy az adott országokat továbbra is függésben tartsa. Logikus persze, ha az ember körbenéz, és a legjobb árat keresi, de közben nem szabad elfelejtkezni a teljes valós ár figyelembevételéről. Ha valaki az orosz gáztól függ, akkor nem egyszerűen csak egy adott mennyiségű dollárt fizet a gáz egymilliárd köbméteréért. A függetlenségnek és a biztonságnak is van ugyanis ára.
Arra bátorítom Magyarországot, hogy ne engedje elterelni a figyelmét az energiaforrások diverzifikálásának céljáról. Oroszország külpolitikai eszközként tekint energiaszektorára, és arra használja a különböző csővezetékprojekteket, mint az Északi Áramlat II vagy a több vezetékből összetevődő Török Áramlat, hogy megnövelje európai befolyását és aláássa Ukrajna biztonságát és stabilitását. Mi erőteljesen ellenezzük ezeket a terveket, és sürgetjük Magyarországot, hogy csatlakozzon hozzánk az elutasításukban. Egyetlen ország energiaellátása sem biztonságos, ha az összes behozatala egyetlen forrásból származik, és mi támogatjuk Magyarország erőfeszítéseit, hogy csökkentse Oroszországtól való függését a földgáz, az olaj és a nukleáris energia tekintetében.
Kereskedelem és befektetések
Az Egyesült Államok és Magyarország közötti kétoldalú kereskedelem több mint 5,6 milliárd dollárt tesz ki. Amerikai vállalatok több mint 9 milliárd dollárt fektettek be Magyarországon, és több mint 100 000 magyar alkalmazottjuk van. A magyar cégek pedig folyamatosan keresik az amerikai befektetési lehetőségeket. Ezek igen imponálóstatisztikai adatok, de én, aki egész életemben üzletemberként dolgoztam, nem úgy lettem sikeres, hogy elfogadtam azt, ami "elég jó". Ezért tettem egyik prioritásommá az itteni munkámban a kereskedelmi és befektetési kapcsolataink erősítését.
Attól a naptól kezdve, hogy megérkeztem, szoros kapcsolatban állok az üzleti közösséggel, és nemcsak az amerikai, hanem magyar cégekkel is – azért, hogy megtudjam, mit tehet a nagykövetség annak érdekében, hogy előmozdítsa a kétoldalú kereskedelmet és befektetéseket. Megtudtam tőlük, hogy az itt működő amerikai vállalatok hihetetlenül támogatónak tartják a kormányt, és képzettnek és szorgalmasnak a munkaerőt. Amikor magyar cégek befektetnek az Egyesült Államokban, hatalmas fogyasztói piacon és egy páratlanul innovatív gazdaságban működhetnek. Röviden, nagyszerű lehetőségeik vannak az amerikai cégeknek itt, Magyarországon, és az USA is rengeteg lehetőséget rejt a magyar vállalatok számára.
A következő hónapokban is tovább fogok dolgozni az amerikai és a magyar üzleti közösséggel, és mindkét kormányzattal, hogy minden megtegyünk azért, hogy ezeket a lehetőségeket kihasználjuk, mindkét ország gazdaságának megerősítése érdekében.
Amint azt már említettem, az itteni nagyköveti tevékenységem első és elsődleges célkitűzése az volt, hogy magasabb szintre emeljem az Egyesült Államok és Magyarország közötti párbeszédet, és elérjem, hogy az Egyesült Államok interakciói Magyarországgal baráthoz és szövetségeshez méltóak legyenek. Örömmel jelenthetem, hogy ennek az ígéretünknek eleget tettünk. Most eljött az ideje némi viszonosságnak. Remélem, hogy a következő hónapok során jelentős előrelépést tapasztalunk majd azokban az ügyekben, melyeket itt ma említettem: NATO egység Ukrajna vonatkozásában, energiabiztonság, és védelmi együttműködés. Ez a három ügy elsődleges fontosságú az Egyesült Államok számára. Mind a három ügy közös stratégiai érdekeinket tükrözi.
Magyar barátaimnak, azoknak, akik ebben a szobában ülnek, és szerte az országban, szeretném megköszönni azt a szívélyes fogadtatást, amelyben az elmúlt hat hónapban részem volt, és azt a gyümölcsöző munkát, amelybe közösen belefogtunk. Önöknek hála feleségem, Sheila és én igazán otthon érezzük magunkat itt. Várakozással tekintek az eredményes együttműködés további évei elé.
Németh Zsolt elnök úr, bizottsági tagok, még egyszer köszönöm a mai meghívást. Örömmel várom kérdéseiket, és azt, hogy folytassuk a nagyszerű országaink közötti nyílt, tiszteletteljes és őszinte párbeszéd hagyományát.