Ám 2008 és 2011 között Haririval történt valami. A szaktörténészi munkától eltávolodva, egykori oxfordi és az angolszász történészoktatásra jellemző globális történelem-szemléletet kiaknázva, az akkor még csak harmincas évei elején járó történész úgy döntött, hogy „világhírnévre” tör. Mint a mesékben. Nem tudni persze, hogy 2011-ben héber nyelven megjelent Homo Sapiens című munkájával a szerző valóban már a globális piacra készült-e, bár a kötet tartalmát és üzeneteit nézve elég nagy a valószínűsége ennek. A kötet első angol kiadása 2014-ben jelent meg a Harvill Secker kiadónál, és ezzel berobbant a nemzetközi piacra. A kötet népszerűségét három fő komponens adja: a téma (világtörténelem röviden, botrányos és meghökkentő kijelentésekkel és grandiózus, mindenkire vonatkozó kérdésekkel), a kiadó (globális piac, több száz könyvesboltban jelen van) és egy férj, aki órákat tölt naponta azzal, hogy Harari imázsát a kortárs marketing-fogások és szabályokat követve építse, ápolja.
A kötet csúsztatásait, felsorolhatatlanul sok aprócska hibáit, logikai buktatóit és ugrásait meglehet csak a történészek vagy a felsorolt tudományágakban jártas szakemberek fogják észrevenni. Hariri értelemszerűen 2011 óta nem nekik – nem nekünk, történészeknek – ír már. Legalábbis nem elsősorban nekünk, hanem a globális nagyközönségnek. Ki mert lépni a szakmai elefántcsonttoronyból, ám ezzel ugyanakkor el is szakadt történészi köreitől és szűk szakmájától. Harmadik kötetét Angela Merkel, Barack Obama vagy éppen Emmanuel Macron szorongatja fotókon, díszelőadásait nem nemzetközi történész-konferenciákon, hanem a világgazdasági fórumon tartja. Politikai, filozófiai guru lett, az új baloldali nyugati ifjúság egyik szellemi titánja.”