A dualista rendszer nem is tudott kilábalni abból a „gyermekbetegségéből”, hogy – a nemzetiségek protestálása mellett – még az államalkotó és mind nagyobb relatív többségbe kerülő magyarság is a függetlenségi – de legalább perszonálunióra vonatkozó – követelések híve lett. A nagyhatalmak által diktált kényszer nem bírt legitimáló erővel a közvélemény többsége előtt. Ebből eredően a belügyekben szinte korlátlanul szuverén, de kevés társadalmi szövetségessel bíró magyar kormány rászorult arra, hogy az országgyűlési választások során változatos módon manipulálja a szavazói akaratot: nyílt voksolással és az ehhez társuló – választásonként eltérő mértékű és erőszakosságú – karhatalmi „befolyásolással”, a politikai szabadságjogok korlátozásával, a közigazgatás pártcélokra történő felhasználásával, a versenytársak kampányának adminisztratív akadályozásával, és mind közül a legsúlyosabb következménnyel járó módszerrel, a választójog befagyasztásával.
Így született meg az 1870-es évek közepére az a stabil belpolitikai struktúra, amelyet Csizmadia Ervin a jelenlegi állapotok előképének tekint, és amely a születés pillanatában foglyul is ejtette a hatalom birtokosait. Ahogy fentebb utaltam rá, ebben a korszakban a választásra jogosultak aránya 6% körül mozgott, ráadásul – az 1874-es törvény sajátosságai miatt – az utolsó, 1910-ben tartott választásokig csökkenő tendenciát is mutatott. A dualista rendszer, amely az általam vitatott koncepció szerint a többségi akarat felhatalmazásán alapult, nem tudta átvágni azt a gordiuszi csomót, hogy az általános európai trendeket követve – és a tömegek igényeinek engedve – növelje a szavazásra jogosultak arányát, és ezzel egy időben megőrizze stabilitását. A bővítésben a korszak politikusai olyan súlyos kockázatot láttak, ami még az 1906-ban hatalomra jutó, elvileg függetlenségpárti ellenzéki koalíciót is meghátrálásra késztette a választójogi reform terén.
Ennek eredményeként a 20. század első évtizedében az ország vezető politikusai – például a fent említett koalíciós kormány belügyminisztere, az ifjabbik Andrássy Gyula – egyszerre szembesültek a politikai berendezkedés nyomasztó elavultságával és az érdemi változtatás lehetetlenségével. A koalíció, mely 1906-ban az általános választójog bevezetésére kért felhatalmazást, nyíltan beismerte, hogy a választói kör bővítésére csak a szavazás kimenetelének – cenzussal és többes szavazat bevezetésével való – befolyásolása mellett lát lehetőséget. Minden más elképzelésben a külsőleg stabilnak tűnő rendszer halálát látták. Engedmények terén sokkal messzebb az 1913-as, gyakorlatban sohasem alkalmazott törvény sem jutott. Mindez azt eredményezte, hogy a 19. századi elitpártokkal szemben úgy született meg a szélesebb népakaratot tükröző tömegpolitizálás Magyarországon, hogy az új szereplők pozíciójukból adódóan
nem csupán a hatalommal, hanem a rendszerrel szemben képeztek ellenpólust,
miután a hivatalos politikai versenybe nem kapcsolódhattak be. Ez egészségtelen helyzetet eredményezett, hiszen a kormányok által hangoztatott nemzeti jelszavakat a maradiság mellékíze keserítette meg, az alapvetően polgárosodást szolgáló ellenzéki progressziót pedig a nemzetvesztő szándék vádja feketítette be a közbeszédben. A Kölcseynél még harmóniában álló „haza” és „haladás” jelszavai végleg elveszítették komplementer jellegüket, és ennek a szakadásnak máig tartó következményei vannak.