Immáron csaknem egy évtizede ontják rideg, fogorvosi székek világítását idéző steril, vallató fényüket a belvárosi utcák undok alumíniumsárkányai, holdbéli tájjá változtatva a polgári múlt békés városnegyedét. A réges-régi, pásztorbotra emlékeztető kandelábereket száműzték Budapest szívéből. Nem először, ugyanis a hatvanas évek elején már tombolt a funkcionalizmus. Az eredmény jól ismert: mindenütt betonoszlopok meredtek az égbolt felé, csúcsaikon neoncsövek – Németh Lehel ismert sanzonjának naiv bája nélkül.
Óriási a kontraszt a belvárosi Egyetem tér arculata és e lámpák külleme, fényük indiszkrét mivolta között. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának eklektikus-neobarokk palotája az elsüllyedt polgári világot idézi – Titanic, hajókémények nélkül. Az 1944-1945-ös ostrom idején megsérült az épület díszes tetőszerkezete, amelyet sajnos soha nem állítottak helyre.
A régi évszázadok építészetében volt valami emberi léptékű természetesség.
A korabeli épületek harmóniája a bennük élő és dolgozó embereket felemelte,
a bennük működő intézményeknek tekintélyt kölcsönzött, a külső szemlélőket pedig elvarázsolta. A kortárs építészet rideg szögletességével, divatos hidegségével és mesterséges anyagaival nem illik a természetbe és az emberi élethez is méltatlan. Azt hiszem, a klasszikus építészet és a női szépség között van valamiféle kapcsolat.
Korunkban már nem feltétlenül a totalitárius zsarnokok fenyegetik az emberhez méltó életet, hanem egy olyan demokrácia, amelyben a tervezők, a bürokraták, a „beruházók”, a „fejlesztők” és a „kivitelezők” szabályozásaival és „műszaki” előírásaival, embertelen és életidegen szabványaival szemben mi, emberek, városi polgárok és városokban dolgozók, tehetetlenek vagyunk.
Alexis de Tocqueville még a többség zsarnokságától tartott. Napjainkban az igazi veszély a „kemény” kisebbségek – így mások mellett az említett technokraták – különféle módokon történő érdek- és akaratérvényesítése a „megpuhított” többséggel, velünk szemben.
A tér fényei köszönőviszonyban sincsenek a környék polgári harmóniájával. A fényorkán egy modern tábort idéz: bárhová futsz, ne remélj semmit, mert éjjel is látunk! A Veres Pálné utcában még állnak a régi és szeretni való gázlámpákat idéző kandeláberek. Fényük alig-alig pislákol, diszkrét, nem tolakodó. El lehet előlük bújni, mégis éreztetik jótékony, visszafogott jelenlétüket. Talán a jó kormányzás is ilyen lehet.