(a huszonéves lánynak nincs férje, gyereke), a konfliktusok eszkalálódnak (több generáció nyomasztja a hőst, hogy változtasson a jelenlegi felálláson), a főszereplő csatákat vív, harcol önmagával, végül belső egyensúlyra lel (megcsalja párjait, rátalál önmagára, élni kezd), ami később külső változásokat hoz és feloldást szül, melyben a világ harmóniája helyre áll (hősünk is eljut harminckét évesen egy boldog, monogám kapcsolathoz).
A dráma kétségtelenül sántít néhány ponton, még akkor is, ha serényen emlékeztetjük magunkat, hogy a megfeleltetés sem tökéletes.
Kezdjük a legnyilvánvalóbbal: a cikk szerény szerzője hollywoodi filmszereplők mélységeit megszégyenítő árnyaltsággal beszél életének alakítóiról, például a pressziókat generáló anyjáról és nagymamájáról, vagy férjes barátnőiről, akik egyedül nem mernek elmenni sehova, „mert abból csak a balhé van otthon”. Természetesen a férfiakról felvillantott képek is hasonlóan cizelláltak: olvasunk egy bölcsészről, egy elnyomó zenészről és Az Érett Férfiről (akitől a „cici, popsi, sör” örök igazsága származik).
Biztos vagyok benne, hogy százával vannak ma anyák és nagymamák világ-és Magyarország-szerte, akik szeretnék saját, „elavult” világképük szerint nevelni a fiatal lányokat; férjhez adni őket, negyvenes-ötvenes éveiben unokázni és örülni, hogy „szépen élnek a gyerekek”. Az is bizonyos, hogy rengeteg huszonéves szaladgál a világban, aki keresi vagy éppen megtalálja, éli önmagát.
Mindezek mellett azonban
engedjük meg a feltételezést, hogy másmilyen utak, másmilyen nők is léteznek.
Előbb-utóbb pedig mind választunk egy életutat, aminek az árnyoldalát is választjuk. Később bármit megbánhatunk és huffnágelpistizhetünk napestig, ha jólesik. A huszonévesen házasodók és a negyvenéves hajadonok mást kockáztatnak, más nehézségekkel szembesülnek, ahogyan az örömforrásaik is mások lesznek. Éppen ezért felesleges patikamérlegre tenni, hogy melyik élet a jobb. Pláne felesleges (valamint kártékony és felelőtlen) választásra biztatni másokat, amikor csak két alternatívát mutatunk fel.
Ha az első harminckét éves nőre gondolok, aki eszembe jut, egy második gyerekével GYES-en lévő, házasságban élő orvosnő ismerősöm jut eszembe. Nyilvánvaló, attól függetlenül, hogy az „elévült” világkép szerint ott tart az életben, ahol tartania kell, rengeteg gondja van – mert senki nem állítja, hogy a harminc alatt köttetett házassággal csillámporos-dobozt és örök boldogságot is adnak. Mert ha egy dologban biztosan egyetérthet minden idők minden magyarja, az nem más, mint hogy bármikor bárkinek oka és joga van rosszul érezni magát.