„Miközben a kultúrcsendőrség akciózik, a főhadiszálláson kajánul tagadják a tervezettség létét. Orbán János Dénes, a Magyar Idők kulturális rovatvezetője a múlt hét végén kizárólag liberális újságírók fejében szöget ütött bárgyú gondolatnak minősítette a kultúrkampf létét, s azokon a »konspirációs teóriákon« élcelődött, amelyek szerint Orbán Viktor a színe elé rendelte Szakács Árpád publicistát, és így szólt: »Fiam, veselkedj neki az oknyomozásnak, és rántsd le a leplet mindenkiről, aki nem a nemzeti kultúra ügyét szolgálja, hadd tudjam meg, kik azok, és ebrudaljuk ki őket a NER-ből. A Magyar Időkbe írd meg, mert azt olvasom.« A jelenség abszurdba hajlítása ügyes retorikai húzás, ám ahhoz egy csecsemő naivitására van szükség, hogy valaki elhiggye: a kormánylapban tízrészes sorozatban lehet liberális kultúrdiktátorozni az Orbán-kormány által kinevezett vezetőket – politikai jóváhagyás nélkül.
Persze elvileg önmagában, a lap szempontjából is volna értelme az ámokfutásnak: a Magyar Idők vitát generált, tehát létezik – a néhány ezres vásárlói körrel rendelkező, auditálatlan újságot Szakács kétes értékű, de kétségtelen tényezővé emelte. Azzal együtt is, hogy elképesztő bakokat lőtt sorozatában: Dés Lászlót például Esterházy-kötet szerkesztésével vádolta meg, holott a zenész Dés nyilvánvalóan csupán ajánlotta a könyvet. Másik könnyfakasztó példaként Szakács a könyvfordítói pályázatok mögött úgy vélte felfedezni a folyton rettegő liberálisok pénzéhes összeesküvését, hogy nem volt tisztában az alapvetéssel: ilyesmire olyanok szövegeivel lehet pályázni, akiknek van külföldi kiadójuk.
A támadás hátterének bizonytalansága mindenesetre bénítólag hatott azokra a jobboldali értelmiségiekre, akik kiálltak volna a megtámadott intézményvezetők mellett: értesüléseink szerint a hét végén kelt »radikáljobbos« petícióra válaszpetícióval reagált volna ez a kör, végül azonban semmi sem lett a dologból. Egyrészt mert többek szerint »ez nem használt, sőt, lehet, hogy még ártott is volna Prőhlének«, másrészt mert a Tanácsköztársaság-kiállítás megítélése sem volt egységes. Némelyek valóban reflektálatlannak, kontextushiányosnak érezték a tárlatot a katalógus alapján, mások szerint viszont ennek a Kassák Múzeumban bele kell férnie. Főleg, hogy a korszaknak, visszataszító ideológiája ellenére, esztétikailag kiemelkedő képviselői is vannak. »Fájdalom, de míg Prónay és a fehérterroristák esztétikájáról nehéz volna tárlatot rendezni, a vörösökéről lehet: a legjobb példa a kiváló plakátművész, Bíró Mihály munkássága« – fogalmaz egy, az új kultúrkampfon felháborodott, ismert jobbos értelmiségi.