„Persze most egy haladó okos rögtön rávágná, hogy: de a mai ifjúnak nincs is szüksége Arisztotelész Metafizikájára, és teljesen értelmetlen azzal terhelnie a zsenge agyacskáját. Erre én meg azt tudom mondani, hogy netán arra nagyobb szüksége van, hogy hülye klipeket nézzen a YouTube-on, ezzel gazdagítva a konzumidiótákra alapozott ipart?
Vagy akkor szögezzük le: az embernek tulajdonképpen nincs szüksége kultúrára, sem oktatásra, és töröljük már ki azt a sok szerencsétlen flótást, aki filozófiai műveket, verseket írt, szobrokat faragott és képeket festett az évezredek folyamán, és toljuk ki helyette a menő szelfinket az Instára. Abban különbözzünk az állatoktól, hogy nekik nincs Instájuk, nekünk meg van.
Ja, hogy nem lenne Insta, ha ez a sok szerencsétlen flótás nem gondolkodott volna… Mert tetszik tudni, a kultúra egy komplex rendszer, amely sokkal jobban összefügg, mintsem a laikusok hinnék: matematika és filozófia egy tőről fakad, és egy nyelv felső fokon való elsajátítása sem fejleszti kevésbé a képességeket, mint a matematikai gyakorlatok. Nincs olyan, hogy felesleges tudás, felesleges tantárgy. Minél többet tanulsz és tudsz, annál több vagy, hogy patetikusan foglaljam össze.
A rendszerváltás óta se szeri, se száma a haladó elméleteknek és kísérleteknek, reformoknak: egyetlen tanév sem olyan, mint az előző, rosszabb a helyzet, mint egy laboratóriumban, mert az iskolákban nem fehér egerek vannak, hanem a gyermekeink. Akikhez most már nem szabad hozzáérni, nemhogy szidni, de rájuk szólni sem lehet, túlterhelni őket szigorúan tilos, nehogy 12 éves koruk előtt megtanuljanak írni, és lehetőleg érettségiig el kell őket kísérni az iskolába, majd hazahozni őket, nehogy eltévedjenek, vagy megharapja őket egy vérszomjas verőköltő bodobács. (Néhány évszázaddal ezelőtt a kamaszok gyalog mentek el tanulni más országok univerzitásaira, pedig a közbiztonság enyhén szólva gyengébb volt, mint a mai.)”