Úgy-ahogy láttam az utat, a kanyart, az egyenest, a nagy kátyúkat, – nem mentünk gyorsan, de a kormányt bizony tekerni kellett. Úgy éreztem, ezt én is csinálom.
Aztán később, amikor már valamivel nagyobb lettem, és a lábam az üléstől leért a gázpedálig, néha ráléphettem a gázpedálra is. Majd a sebességváltót is kezelhettem. Apám lépett a pedálra, én megfogtam a sebességváltó gombját, és másodikból harmadikba tehettem. (Több fokozat nem is volt ezen az autón. Negyedik csak az Opel Olimpián volt: a szomszéd kisváros állatorvosának volt ilyen csodaautója.) Nem kellett félni forgalomtól, nem jött az úton senki emberfia, esetleg néha egy szekérrel találkoztunk.
Aztán elkövetkezett a nagy pillanat. Kijöttünk a faluból, apám azt mondta: most cserélünk. Apám mellettem, én az apám helyén. Alig láttam ki az ülésről, de azért kiláttam. Megindult az autó, éreztem, hogy most én vezetek: én adok gázt, én kapcsolok, én kezelem a pedálokat... Nagy ünnep volt az ilyen alkalom. A „Hosszú” – a rendőr – persze tudta, hogy mi történik (akkor is tudott mindenki mindenről mindent), de nem volt baj belőle, nem mentünk ki a „műútra”, a betonútra.
Sok százezer kilométert vezettem már azóta. Amikor a jogosítványomat megszereztem, már régen tudtam autót vezetni. Jártam autóval szerte az országban, sokat autóztam határon kívül is. Diákjaim úgy emlékeznek, jól tudtam autót vezetni. Egyszer fogadásból megfordultam egy Trabanttal a garázsban. Tíz kormánymozdulat: ha megcsinálom, én nyerek. Nyolc kormánymozdulat elég volt...
Milyen jó annak a gyereknek, aki apja mellett nőhet fel.