Ma oldtimernek mondanák, akkor azonban ritkaság volt az az autó. Egy kisvárosban éltünk, ahol egy kezemen meg tudom számolni, hány autótulajdonos volt. Volt autója az orvosnak, az állatorvosnak, volt taxis is, talán kettő. Még a közlekedési rendőr is, akit „Hosszú”-nak neveztek az emberek – hogy mi volt az igazi neve, kevesen tudták –, még ő is oldalkocsis motorral járt. Nagy ritkán megjelent, leállt a tér sarkánál, az útkereszteződésnél, és várta, hogy jöjjön nagy sokára egy autó, hogy megállíthassa.
Édesapám állatorvos volt, munkájához kellett a közlekedési eszköz. A háború után sikerült hozzájutnia egy „katonaviselt”, ütött-kopott Opel Kadetthoz. Néha úgy kellett betolni, vagy a kurblinak nevezett hajlított gömbvassal elöl megtekerni a motort, hogy berregjen, de autó volt, amivel utazni lehetett.
Kisfiú voltam, s ha lehetett, apámat elkísértem, ahova ment. Valamelyik szomszéd faluba, vagy néha kicsit messzebbre. Figyeltem, hogyan gyógyítja a teheneket, a lovakat, a disznókat... Akkoriban még volt állat, jószág a falvakban bőven.
De nem csak ez érdekelt. Érdekelt az is, hogyan vezeti az autót. Nagy kedvem lett volna nekem is, hogy odaüljek a kormányhoz – de hát még kicsi voltam. Aztán egyszer csak azt mondta: gyere közelebb, fogd meg oldalról a kormányt. Egybefüggő volt az első ülés is, nem volt nehéz odacsúszni mellé.
Büszke voltam, együtt kormányoztunk.