Az én jobboldaliságom tehát éppúgy pajzsára emeli az anarchiát, mint a rendet. Hajlamosak vagyunk összebékíthetetlen szélsőségekként tekinteni ezekre a fogalmakra, és bizonyos szempontból persze azok is; ugyanakkor többeket megkísértett a gondolat, hogy valamiképpen összehangolják a két tendenciát.
Tudjuk, hogy az anarchizmus atyja, Pierre-Joseph Proudhon a maga módján (és élete vége felé mindinkább) szimpatizált a monarchiával: nem látott elvi kivetnivalót abban, hogy az általa megálmodott, az eltérő államformákat ötvöző föderális rendszer élén az öröklés jogán megkoronázott király álljon. A már említett, ultrajobboldali Maurras pedig – többek között éppen Proudhonból inspirálódva – úgy definiálta a királyságot, mint „anarchia + 1”, olyan rendszerként tehát, amelyben a legkényesebb ügyekben döntő, a demokrácia szeszélyeitől megóvott tekintély visszakerül „felülre”, míg az egyéni és közösségi szabadságokat „alul” terjesztik ki a lehető legszélesebben. Maurras felfogása szerint a köztársasági rendszer ennek pont az ellentéte: a sorsfordító ügyekben, „fent” a választók önkénye határoz; ugyanakkor az „alsóbb” szinteken a bürokrácia elnyomása, az állam túlhatalma érvényesül.
Annak az anarchizmusnak azonban, amire utalok, mélyebb értelme van, mint pusztán a politikai berendezkedés problémái, amik végső soron érdektelenek. Egyfajta magatartást, attitűdöt értek alatta, amit persze nem lehet precízen bemérni, hiszen azzal éppen a lényegétől fosztanánk meg. Cinizmus, irónia, pesszimizmus, könnyedség, derű – így, egymás mellé pakolva persze esetlenül hatnak ezek a kulcsszavak; talán jobb úgy fogalmazni, hogy valami végső nyegleségről van szó, ami oldja az elburjánzó ideológiai, erkölcsi, technológiai struktúrák szorításában egyre inkább elnehezedő, megkeményedő valóságot.
A jobboldal a rend és az anarchia frigye,
és ezzel mégis választ adtam a címben föltett kérdésre, még ha ez a válasz nem is túl szellemes vagy eredeti.
De beszéljen helyettem inkább Seintein: „Az én zászlómat először is magunkra terítjük, mint Rembrandt zászlóhordozója, játszunk vele a menet élén, a vállunkon visszük haza, és benne fekszünk le, nem úgy őrizzük tehát, mint egy holttestet. Nem elvont, majdhogynem kémiai, háromszínű jelkép ez, ami előtt kötelesek vagyunk kihúzni magunkat, hanem örömünket leljük benne, mert szép, mint a Bourbon-liliommal ékített fehér zászló volt. Az én zászlóm inkább fekete lesz, arany liliomokkal díszítve. Ne felejtsük el: az a zászló, amit nem teríthetünk magunkra, arra van ítélve, hogy egy nap a seggünket töröljük ki vele”.