A báró onnan indul, hogy egyfajta »spirituális rombolási folyamatnak« vagyunk a tanúi, amely egész a »prehisztorikumba« nyúlik vissza. A kiváló gondolkodó szerint »új középkor« kell, ami persze nem keresztény, hanem pogány, hiszen a középkorban – akárcsak a katolicizmusban – a római pogány hierarchia csodálatosságát pillantotta meg. Azt is írja, hogy a »barbár tisztaság feltámadására« (9.) van szükség, miközben nem sokkal később már a romboló, »szemita hullámot« nevezi barbárnak (16.). Természetesen a kereszténység meghaladására, illetve az azt megelőző római-pogány korszakba kell visszatérni, mert a kereszténységet is a »szemita méreg« vagy »szemita szellem« (27.) hatja át:
A görög-római, majd az északi világ szemitává tételének folyamata – amely nagyrészt a kereszténységnek »köszönhető« – ama rasszok alsó néprétegeinek felkelése volt, amelyek leigázása révén jutottak az árja-északi népek a maguk ragyogó kultúrájához. (16.)
Erre a kereszténység-problémára még visszatérek, annyi azonban legyen világos, hogy a szerző viszonya a kereszténységhez nem baráti, és egyedül a »hierarchia«, valamint a »római, pogány elemek« iránti furcsa erotikus vonzalma az, ami miatt részben elismerően nyilatkozik a katolicizmusról (de sohasem a kereszténységről, és azzal a gondolattal játszik, hogy talán elfogadható lenne egyfajta katolicizmus kereszténység nélkül – a magunk részéről az ilyen eretnekeket már dobnánk is a máglyára, de mindent mi sem kaphatunk meg azonnal).
Tehát ezzel a szemita borzalommal szemben, amit egyszerűen csak kereszténységnek nevezünk, a megoldás az »ősészaki, szoláris tradícióhoz« való visszatérés, amely tradíció egy „egységes és hatalmas őskultúra« (12.). További bizonyításig. Mindenesetre szerinte »kompromisszumok nélkül« kell visszatérni az »északi, pogány, árja, iráni« stb. tradícióhoz, szemben a kereszténységgel, amely a modern forradalmak, a liberalizmus gyökere, minden hierarchia, kiválóság, arisztokrácia ellensége.
A kereszténységen alapuló »civilizáció« kifejezés zárójelbe tétetik, hiszen ez az »anyag, az arany, a gép, a szám birodalma«, amelyben magasztalják a »gyakorlatot« (7.). Ó, borzalom. Miközben a bölcs báró elítéli a romantikát, ő maga is a romantika nyelvét használja. Szerinte a filozófiával, »kultúrával«, napi politikával le kell számolni, ezekre nincs szükség. Igazán kár, hogy a mi – igaz, »szemita szellemmel áthatott« – kultúránkban épp ezek kapcsolódnak a hagyomány kifejezéséhez, különösen a gyakorlathoz, így kissé pislog az ember, mire is gondolt a költő. De a kedvünkért összefoglalta: »Anti-Európa, antiszemitizmus, antikrisztianizmus: ez a jelszavunk«. (20.) Derék. Tehát valahol ebben keresendő a tradicionalisták tradíciója.”