Évek óta talán először fordult elő, hogy nem maradtam fenn hajnalok hajnaláig, hogy láthassam az Oscar-gálát. Lehet, hogy a dekadencia jele, hogy könnyedén lemondtam erről az erőfeszítésről, különösen a „vörös szőnyeges” vásári bohóckodásról. Már tavalyelőtt is csak a Saul fia miatt vállaltam az éjszakázást, mert kíváncsi voltam, vajon harmincöt év után elnyeri-e magyar nagyjátékfilm a legjobb idegen nyelvű film szobrocskáját; és láss csodát, tavaly egy magyar kisjátékfilm, a Mindenki nyerte el a kategória legkiválóbbjának járó Oscar-díjat. Idén nem sikerült a bravúr (bár a kiválasztott jelöltek közé jutás is nagy siker): Enyedi Ildikó Testről és lélekről című játékfilmje alulmaradt a „hagyományos” nemiséget tagadó progresszióval szemben. Hollywood krémje felállva ünnepelt. A díjazott filmek többségéről nem nyilatkozhatom, mert Gary Oldman Churchill-mozija az egyetlen, amelyet a díjeső időszakában megnéztem.
Legutóbb 2012-ben haladta meg az ingerküszöbömet a repertoár A némafilmessel és a Suszter, Szabó, Baka, Kémmel – azóta nem a magamfajta néző igényei szerint forgatják a filmeket. Amiképp az elismerések sem feltétlenül a művészi értékeket hivatottak érdemesíteni: 2016-ben egy végtelenül idegesítő, ugra-bugráló és a gettók „angolságával” beszélő szemtelen vigéc játszotta a konferanszié szerepét a gálán; ő mondta, hogy Oscar „túlságosan fehér”.