A kultúra szót tágan, egyre megengedőbb értelemben használjuk. Egy meghatározás szerint kultúra mindaz, amit az emberek tesznek, gondolnak, amivel rendelkeznek, mint a társadalom tagjai. Nos… kötve hiszem, mivel a kultúrába sokan beleértik a kulturálatlanságot is. Teszem azt, a székesegyházaktól karnyújtásnyira lévő falfirkákat, a műemlék házakon virító graffititket. A szeméthegyeket.
Hasonlóképpen a mai nyelvben, a sajtóban, a filmekben, a szépirodalomban indokolatlanul megjelenő trágárságot. A kocsikból harsogó, idegtépő tuc-tuc-ütemeket, amit számomra megfejthetetlen módon zenének neveznek. Azért, mert a silány, az értéktelen szubkultúra terméke sokaknak tetszik, tehát eladható, azért az még nem kultúra. Fogyasztó őszentségének ízlése ez ügyben nem mérvadó. A végeérhetetlen szappanopera nem Proust eltűnt ideje. Elitizmus? Nem. Minőség.
A viselkedésformákban, azok megítélésében ugyanígy megjelennek visszásságok. E. T. Hall – a Rejtett dimenziók szerzője - például azt állította: a színesbőrűek tiltakozásuk jeleként csinálják teli a lifteket az új tömbházakban. M. Luther King erre nógatta volna őket? Ez lenne a fekete polgárjogi mozgalom tikos fegyvere?
A szociálpszichológus Aronson pedig olyat írt le évtizedekkel ezelőtt az idegen „kultúrákról”, amit ma valószínűleg visszavonna. Ha egy követségi fogadáson evés után a nagykövet böfög, akkor az a kultúrájuk része. Magyarán: orientációs pont, tehát mi, illemtudóan szintén böfögünk. Ellenben, ha egy balkáni birkózó böfög (Aronson politikailag inkorrekt módon megnevezi a nemzetet), akkor?… Akkor az bunkóság.
A számos kultúra-meghatározás közül, nekem még mindig Pázmány Péteré a legelfogadhatóbb. A paraszt munkáját hozza fel példának, megelőzve, noha nem megelőlegezve a fütyülős barackot, a legendás parasztgatyát, meg a fideszes parasztkultúrát. Pázmány a kultúra szó eredeti – colere: művelni – jelentését véve alapul, fejtegetésében megkülönbözteti a műveltet a műveletlentől, a kultúrnövényt a gaztól.
Nos, a parasztkultúra kifejezés nemrég egy filozófus szájából hangzott el, folytatva azt az agyzsugorító diskurzust,
hangzott el, folytatva azt az agyzsugorító diskurzust,aminek lényegét, megközelítőleg negyven éve, Hanák Tibor foglalta össze. Nagyjából ekként: amennyiben a politika válik a filozófia rendezőelvévé, akkor a jobboldal lezsidózza, lekezeli a marxistákat, a pozitivistákat, a balosokat, miközben fölmagasztalja a „mély” és „gyökérmagyar” gondolkodókat. A marxisták – ma: zömmel liberálisok – viszont „politikai ítélőszék elé citálják egész művelődéstörténetünket, és olyan osztályozást végeznek, hogy belerokkan, meghasonlik kultúr- és magyarságtudatunk”.