A diplomácia három alapelve és a magyar kormány lépései
Akkor tulajdonképpen mit is gátol a magyar kormány lépése? Hogyan értelmezhetőek ezek? A törvény elfogadása kapcsán állást foglalt a külügyminiszter, miszerint meg fogja akadályozni Ukrajna EU és NATO integrációs törekvéseit. Tavaly októberben Magyarország valóban blokkolta a NATO-Ukrajna Bizottság ülését. Miközben a NATO vezérkari főnökeinek találkozóján már részt vehettek Ukrajna képviselői. Erre, első látásra, magyarázatot adhat a Szijjártó Péter külügyminisztersége alatt már megismert asszertívabb nyelvezetű diplomácia. De akkor mégis mi a magyarázat a fentebbi „anomáliára”? Itt néhány, egymásból következő diplomáciai alapelv érvényesülését láthatjuk.
Az első az, hogy gondolkodjunk hosszú távon és mindig legyen „egy lépés hátra”. A magyar kormány Ukrajnával kapcsolatos külpolitikai prioritásai a következőképp foglalhatóak össze: Ukrajna stabilitásának megőrzése (akár abból a szempontból, hogy Magyarország érdeke egy stabil szomszédos állam, akár geopolitikai szempontból, miszerint köztünk és Oroszország között helyezkedik el), az ukrajnai magyar kisebbség érdekeinek védelme, Ukrajna nyugati orientációjának fenntartása illetve az energiaszállítások folyamatosságának biztosítása. A magyar kormány a politikai folyamatokat kívánta lassítani. Azonban a katonai-szakmai együttműködésnek nem szab gátat – a jelenlegi, láthatóan langyos integrációs folyamat fenntartásában ez a legfontosabb.
Harmadik szabály az, hogy a diplomáciában sokszor nagyobb szerepe van a szimbolikus erejű lépéseknek, illetve annak, hogy ezeken keresztül az adott politikai üzenetet a szövetségi rendszereink nagyhatalmi központjaiba el tudjuk juttatni. Az ilyen lépéseknek egyúttal jellemzője, hogy a kapcsolatok alapvető minőségét, a stratégiai célokat nem befolyásolják érdemben – vagyis a nyomásgyakorlás mellett a politikai mozgásteret is meghagyja. A fentebbi felsorolásban láthattuk, hogy a magyar kisebbség védelme az összes többivel egyenrangú külpolitikai prioritás. Minden nemzetközi szervezethez való csatlakozási folyamat alapelve a kondicionalitás – a tagság elnyerésének szigorúan szabott feltételrendszere. A magyar diplomácia üzenete pedig egyértelmű: a kisebbségek jogainak biztosításának ugyanolyan erős feltételnek kell lenni például egy EU-s csatlakozási folyamatban, mint például a koppenhágai kritériumok bármelyik pontja teljesítésének.
Ukrajna integrációját, hosszú távon, a magyar kormány minden bizonnyal nem akarja blokkolni. Azonban a jövőre nézve joggal él a gyanúperrel. A Velencei Bizottság által is kifogásolt törvény tisztán belpolitikai célokat szolgált. Sem a Jacenyuk, sem a Grojszman-kormány a 2014-es forradalom óta nem volt képes az országban mindent behálózó korrupción, a régi hatalmi hálózatokon úrrá lenni, miközben a komoly gazdasági problémákkal, a szociális ellátórendszerek krízisével sem tudott érdemben mit kezdeni. Ezzel együtt 2014 óta egy tudatos és intenzív nemzetépítés is kezdetét vette – annak minden vadhajtásával együtt. Mindezeket összegezve azt láthatjuk, hogy Ukrajna hozott egy politikai döntést. Vagyis, hogy az egyébként konstruktív ukrán-magyar kapcsolatokat feláldozza a belpolitikai célok oltárán. 2018-ban ugyanis elnökválasztás lesz, 2019-ben pedig a Verhovna Rada új képviselőiről szavaz Ukrajna. A törvény belpolitikai logikája nem más, mint hogy mobilizálja a nemzetépítési-narratívával azonosulni tudó szavazókat a kormányzó erők mellett.