A társadalommérnök azt is azt ígéri, hogy a mesterséges intelligencia a nanotechnológiával összekapcsolódva a fizikai valóságot is megváltoztatja majd. De ha minden, amit az ember elképzel, azonnal megvalósul – bekalkulálva korunk meredek ívű degenerálódását – az mengelei szintű emberkísérletet vetít előre. Jézus szavai ebben az esetben is tökéletesen kifejezik lényeget: „Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri, lelkében pedig kárt vall?”
Kritikámmal nyilván nem a tudományos fejlődésnek kívánok gátat vetni, de tudósnak is kell, hogy legyen lelkiismerete, és amikor olyan ponthoz érkezik, ahol már veszélyezteti mások jövőjét, meg kell, hogy szólaljon benne. Ha nem szólal meg, akkor azoknak kell társadalmi nyomást gyakorolni a fejlesztőkre és a döntéshozókra, akikben megszólal. Persze itt egy jóval nagyobb kérdéshez érkezünk el, ahol az ateista-materialista és az Istenhívő világmagyarázat mentén a jövőkép szükségszerűen és végérvényesen szétválik.
Mivel viszont a társadalom plurális, ezért elfogadhatatlan az az arrogancia, amellyel a tudományosság tekintélyével visszaélve előbb vélemény-, majd tényleges világdiktatúrát irányoznak elő a Kurzweilhez hasonló elvakult szemfényvesztők.
Társadalmi szinten a teológiai megközelítés minimum egyenrangú riválisa kell, hogy legyen az úgynevezett tudományos világnézetnek, eltekintve attól, hogy ez utóbbi kifejezés eleve önellentmondás, mivel bármely természettudományból csak következtetéssel, hitbéli ugrással lehet világnézetet alkotni. Mindegy, legyünk nagyvonalúak. Tehát demokratikus és kultúremberhez illő játékszabályok alapján egy ateista nem várhatja el egy hívőtől, hogy az ne az általa abszolútnak tekintett mérce alapján közelítsen mindenhez, ezen belül a tudományhoz is. Ebből fakadóan az sem várható el tőle, hogy ne akarjon érvényt szerezni az általa alapvetőnek tartott értékeknek – akár az úgynevezett tudomány, egyes nyilvánvalóan életellenes törekvéseinek korlátozásával – legalább egy demokratikus közjó minimumának szintjén.