„Arra ugyan nem készít fel az iskola, hogy egy robotizált, a szakmákat egyre gyorsuló sebességgel átalakító és felszámoló világban milyen tudással lehet majd túlélni, de arra igen, hogy Magyarországon milyen sajátos készségek kellenek a sikerhez, a meggazdagodáshoz és az érvényesüléshez. Ezek közül a legfontosabb a tekintélyelv elfogadása és az autonómia feladása. Egy tanterv, egy tankönyv, egy ideológia, egy központ, egy akarat. A NER nem díjazza a kritikus gondolkodást, a szolidaritást, a sokszínűséget, a szabadság szeretetét, ezért a mai magyar iskola – éppúgy, mint a negyven évvel ezelőtti – mindent el is követ annak érdekében, hogy a gyerekeket lenevelje az efféle vonzalmakról. Az élet ebben az országban úgysem ezekről szól. Non scholae, sed vitae discimus – nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk. (...)
A kormány rájött, hogy a magyar népet nem zavarja különösebben, hogy a kórházakban nincs orvos és ápoló, az iskolákban pedig nincs tanár. Az érett NER-ben pedagóguslázadással sem kell számolni. A bérrendezés utolsó körében az igazgatókra bízták, ki kapja meg és ki nem a fizetésemelést. Ezzel a technikával megoldották, hogy a végletekig megosztott tantestületekből ne indulhasson el semmiféle tiltakozás. Már ha lenne ilyesmire hajlam azok után, hogy a hatalom több iskolavezetői kinevezés esetében is látványosan érzékeltette: nem felejti el, kik álltak a kockás inges tiltakozók mellé másfél évvel ezelőtt.