úgy nyitom meg a híroldalakat, mintha mesekönyvet csapnék fel.
Talán nem vagyok egyedül ezzel; elvégre az embert minden időkben megigézték a regényes fordulatok, ahogyan azt Robert Brasillach, a második világháború után kivégzett francia író fejti ki olyan kiválóan Corneille-monográfiájában. „A Cid-et vizsgálva megérthetjük talán, miből fakad a regényesség némiképp talányos bája, megmagyarázhatatlan és örök vonzereje”, írja Brasillach. „Nem a valótlanság itt a lényeges, bármit is mondjanak. A hamis olyannyira valós, hogy mindenfelől körülölel minket, olyannyira hétköznapi, hogy tele vannak vele a napilapok. Egy bankár, aki repülőn tűnik el, banditák, akik elrabolják egy nemzeti hős gyerekét, egy fiatal lány, akiből fiatalember lesz, egy szobafestő, akiből Caesar kerekedik: íme, egy regény fejezetei, egy regényé, melyet napról napra szerkesztget valamilyen fáradhatatlan feuilletonista, aki oly kevéssé ragaszkodik a valószerűséghez.”
Ezt a valós hamisságot, ezeket a káprázatos, de mélyen a condition humaine-ben gyökerező kalandokat keresem én, és keresik talán mások is a politikában. A mítoszok, a mondák, a nagy, közös elbeszélések elhaltával ott kutakodik az ember a vitális történetek után, ahol teheti. A Júlia-füzetek, a szappanoperák nem képesek teljesen kielégíteni ezt a vágyunkat: nem csupán azért, mert alig néhány epizód után csontig kiismerjük a dramaturgiájukat, hanem mert az ezekben megélteket, bárhogy is szeretnénk, nem tudjuk másra vonatkoztatni, mint a bukszusokat nyíró, delejes tekintetű latin csődörre meg az aléltan nyögdécselő úrikisasszonyra. Amikor a vörös nő felrobbantotta a társasházat a Melrose Place-ben, az csak fél órára nyomta fel bennünk a pumpát; mi azonban komoly emberek vagyunk, tartalmasabb izgalmak után sóvárgunk.
Így hát lelkesen alámerülünk a posztmodern demokrácia aktualitásainak békanyálába, amint ott valami valóban lényegeset és kollektív érvényűt, valami igazán súlyos tétet vélünk fölfedezni. A betelefonálós műsorokban káráló öregasszonyok, az acsarkodó kommentelők, a váteszpublicisták apadhatatlan indulatait csak részben magyarázza az, hogy aggódnak a haza sorsa és a maguk helyzete miatt, és – ahogy mondani szokás – választópolgárokként kötelességüknek érzik beleszólni a fontos ügyekbe. Döntőbb tény az, hogy magával ragadta őket egy történet sodra, gyermeki ösztönöséggel belehelyezik magukat a mese univerzumába, és úgy követelik a folytatást, mintha az életük múlna rajta.
Mégis, mint már említettem, végtelenül naiv ez a várakozás.