Akik süllyesztőbe tennék a történelmet

2017. augusztus 24. 10:50

Az új civilizáció az elmúlt világ egészét a maga ellentéteként állítja be, s felhatalmazza magát, hogy saját véglegesnek ítélt kritériumai szerint olvassa újra azt.

2017. augusztus 24. 10:50
Philippe Muray
On purge Bébé

„Úgy tíz éve a Homo Festivus (amennyiben éppen újságírói-egyetemi területen csillogtatja meg végtelen tehetségét) ahelyett, hogy a jelent taglalná, amely oly nagy megelégedéssel tölti el, hogy nincs is mit mondania róla, nagy-nagy örömmel szenteli magát a feladatnak, hogy kitakarítsa a múlt kriptáit. Az egyedüli ellenségek, akiket ismer, mind születése előtt éltek, s valószínűleg pont ez a legnagyobb bűnük. Nem részesülhettek abban a boldogságban, hogy a mi korunkban éljenek, így aztán egyre-másra halmozták a vétkeket. Ezek a szörnyű maradványok! A »régi ember« definíció szerint bűnös, akit szigorúan meg kell ítélnünk. És bizony a művészet, mely lehetőséget nyújtott egyeseknek, hogy kitüntessék magukat benne, sem volt egyéb, mint egyfajta speciális létfeltételekhez kapcsolódó bűntett. (...)

Úgy tíz éve egyre csak halmozódnak a perek a múlt illusztris figurái ellen. Heidegger názi volt; Henry Miller szexuális erőszaktevő és antiszemita; Brecht a szeretőitől plagizált; Faulkner rasszista volt; Hemingway szexista, míg a Goncourt fivérek antiszemiták; Picasso kínozta a nőket; André Breton homofób nézeteket vallott; olybá tűnik, Thomas Mann bizonyos ideig rokonszenvezett a nácizmussal; Giono a müncheni egyezmény híve volt, Arisztotelész antifeminista; Derain pedig megszűnt jó festőnek lenni, amikor elutazott Weimarba; Pound imádta Mussolinit, Cioran fasiszta volt, Max Frisch antiszemita és »szentimentális nacionalista«.

És még csak nem is beszéltem Cézanne-ról, erről a »kellemetlen, zsémbes, aszociális, bigott, reakciós, otthonülő kispolgárról és durva férjről«, ahogy Nietzschéről sem, akinek évente kétszer előveszik az aktáját, hogy kiderítsék, nem kéne már tényleg megégetni őt (általában egy sajnálkozó nem a válasz). És nem hoztam szóba Freudot, ezt a borzasztó zsarnokot, aki még nagyobb »önimádatot« kívánt kelteni az emberiségben, mint Kopernikusz és Darwin; sem Shakespeare-t, aki érzéketlen volt kora társadalmi igazságtalanságai iránt.

Ezek a többé-kevésbé burleszkfilmbe illő perek, melyeket a Homo Festivus különféle, de egybetartó ürügyek címén indít a múlt hírességei ellen, csupán az újracsinált világ perspektíváján belül értelmezhetők. Persze minden civilizáció el akarta homályosítani a történelem más korszakait, hogy még jobban kiemelje önnön tökéletességét: a reneszánsz befeketítette a középkort, míg a tizenkilencedik század a babonásság virágkorának állította be az Ancien Régime-et. Az új civilizáció azonban még ennél is messzebb megy: az elmúlt világ egészét a maga ellentéteként állítja be, s felhatalmazza magát, hogy saját véglegesnek ítélt kritériumai szerint olvassa újra azt. Az egész történelmet kell itt rövid úton a süllyesztőbe küldeni. A fesztiváltársadalom kiszolgálóit civilizációterjesztő hév hajtja. Mikor a pacifista törvényszabó Ubu festivus a múlt, a művészet, az irodalmi alkotások felé fordul, azzal találkozik szembe, ami a lehető legélesebb ellentétben áll az ő elképzelésével az emberiség jövőjéről: csupán megosztó, ezért kártékony szenvedélyekkel találkozik, így hát ő, a Homogenitás messiása, nem tehet mást, mint hogy elítéli őket."

Philippe Muray: On purge Bébé. Examen d'une campagne anticélinienne.

(Batiszkáf szemléje)

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2017. augusztus 24. 15:29
KI is hajítják az európai kultúrát is. Olyan befogadóvá váltak, hogy minden afrikai tűztánc, vagy varázslóének feledteti sőt űbereli Mozartot, vagy Lisztet, eszkimó "Vénusz" felülmúlja Michelagelót, vagy Zala Györgyöt, a párizsi Notre Dame-ba nem franciák járnak imádkozni, hanem kínai és japán turisták bámészkodni.
OberEnnsinnen
2017. augusztus 24. 15:28
1. viszonyítási orientációs pont: Nap, Hold, Vihar, Szél, Villám, azaz a természet 2. mindezek és a többi megszemélyesítése, behelyettesítése emberi karakterjegyekkel, istenekkel 3. a zsidó vallás - nem önmagadtól jöttél a Földre 4. a keresztény vallás - az életed akkor istenfélő, ha Krisztust követed, az ellenséges-elkülönülő alapmagatartás: bűn 5. a vallások lerombolása, az új rend, a pénz rendje vezérlete alatt 6. minden emberi alaptermészet lerombolása, mert az új rend "szentsége", a pénz révén minden emberi megszerezhető, ergo: emberi motivációs pontokra nincs szükség. Mindenkinek alapjoga a neki leginkább megfelelő életvitel formáját keresni, korlátok nélkül. Az utóbbi - amit a felszínen a Soros-féle Nyílt társadalom doktrína jelképez - magyarázata: az új rend "Black Gentry"=fekete nemesség uralmának továbbvitele. Azzal a húzással, hogy: kiiktatja az azonosítási pontokat - bőrszín, emberi minőség, (a quality szó Soroséknál soha, semmilyen formában nem lelhető fel), ugyanakkor azonosítás nélkül mindenki lehet a másik barátja, a valóságban azonban uralmuk biztosítéka: tedd az embert embernek farkasává. Ez megy most az euro-atlanti világban. és ebben az amerikai egyetemek, a média, a filmipar, - pontosabban - ma már helyesen: az egyetemi celebek, a médiacelebek, a filmcelebek stb. az emberi érintkezés meghatározói. Mindannyian a "black gentry", magyarul a Wall Street-ként azonosítható uralom szolgái. Az ő feladatuk történelmet kimosni az emberek agyából.
mokány
2017. augusztus 24. 12:49
Régen uralkodtak: Árpád-háziak , anjou.háziak, habsburg.háziak... Ma pedig uralkodnak a szarháziak. (És csicskásaik.)
Berecskereki
2017. augusztus 24. 12:33
"saját véglegesnek ítélt kritériumai szerint olvassa újra azt. " Ha csak olvasná, de át is írja és diktatórikusan el akarja fogadtatni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!