Soros a nyílt társadalom kapcsán nem szavazókról – tehát demokráciáról – beszél, hanem támogatókról. Elgondolkodtató kijelentése, miszerint a nyugati, képviseleti demokrácia nem biztos, hogy a nyílt társadalom egyetlen lehetséges kormányzati formája. Rendeljük a mondat mellé a spekuláns aktivistáit, alapítványait, egyeteme Szodoma- és Gomora-fakultásait. Azután némi aggodalommal kérdezzük meg: ez nem a demokrácia, mi több, a normalitás tagadása? A hatalom – jelesül annak Soros-féle megvalósítása, a nyílt társadalom utópiájának – akarása?
Természetesen nem. Hiszen, mint a pénz prófétája mondja, törődnünk kell a társadalommal, amelyben élünk. Ha döntésre kerül a sor, akkor pedig az önérdeket félretéve, a társadalom érdekét kell szem előtt tartanunk. Valljuk be, sírással küszködve: ilyen szívjósággal a Názáreti óta nem találkoztunk. Aztán töröljük le könnyeinket. És jusson eszünkbe, mikor Soros a font, a márka ellen spekulált, mikor országokat igyekezett tönkretenni világszerte. Népeket, családokat, hús-vér embereket, nem csupán számokat vagy kamatlábakat.
Most pedig lássuk Soros civiljeit. Megbízójuk hatalma nem a választóktól, hanem a pénzből ered, ami némileg megkérdőjelezi aktivistái demokratikus szerepvállalását. Nem vitatom, buksza-legitimitásuk mellett politikai identitásuknak van ideológiai töltete is. Mégpedig Soros eszméinek kivételessége: a nyílt társadalom látomása.
Agitátorokként így bizonyos fokig ők hasonlóképpen kivételesek. Példának okáért tudják, szemben az átlagválasztóval, hogy mi helyes, mi helytelen.
Ekként lesz belőlük – küldetéstudatuk részeként – „legitim” többség, a meghatározatlan közérdeket képviselve. (A cinikusokat most felejtsük el.) Figyelemre méltó továbbá a névválasztás: a „civilek”, a „civil mozgalom”, maga a „civil” szó. Azt sugallja: mi vagyunk a politika apolitikus ellensúlya. Az el nem kötelezett, de tenni akaró, láthatatlan majoritás. (Felderengnek bennem a másság-kampányok, mikor egy határozatlan névmást hímeztek a zászlajukra a toborzók: mindenki más lett, csak valami nem. Most civil éppen.)
Soros civiljei, mindent összevetve, kísértetiesen emlékeztetnek Lenin mensevikjeire. A mensevikek többségnek, azaz bolsevikoknak nevezték magukat, mielőtt kiadták a jelszót: minden hatalmat a szovjeteknek! Végül, remélem, nem tévedek, törvénytelen módon megdöntötték a demokráciát. Vegyünk tehát egy civil közösséget, például a bélyeggyűjtőket. A filatelisták kivonulnak az utcára, majd a kormány lemondását követelik. Minden hatalmat a filatelistáknak – harsogják. Állnak hónuk alatt albumaikkal, bennük hibátlan fogazatú bélyegeikkel, szemben a várható rendőrattakkal, ami elmarad. Kissé csalódottan tüntizgetnek tovább, bélyegsorokat és blokkokat cserélnek. Alkalmanként elskandálják jelszavukat: minden hatalmat a bélyeggyűjtőknek! Láttukra, az alapvető szellemi kihívásokkal küzdő szavazó is elhűl: miféle civilek ezek? Megmondom: csoda-civilek. Látszatra mindig új eresztés, jóllehet sohasem az. A csoda civil elődjére, a csodakáderre – aki nem vész el, csak átalakul – jól emlékszünk. A csodakáder persze arctalan volt, míg a csoda-civil ezerarcú. Innen ered mérhetetlen pofátlansága.