A kereszténység célja nem az érzelmi kényelem

2017. május 14. 19:11

Ha azt mondjuk, hogy attól fognak jönni a fiatalok, mert azt látják, hogy ez az egész kereszténység „nem is olyan nehéz”, akkor átverjük őket és nem mellesleg hamar tovább is állnak. Interjú.

2017. május 14. 19:11
Kiss Bertalan
777

Hogyan kerül a Juventutemmel kapcsolatba egy fiatal?

A Juventutem világszerte tizenhat országban van jelen több, mint harminc tagszervezettel. Ezek természetesen mind különbözőek. Ami szerintem közös bennük, hogy a nagy részük fiatal felnőttként tért vissza a hithez. Talán az lehet számukra vonzó, hogy itt semmit sem tolnak az arcukba, nem tukmálnak rájuk semmit. Annyit látnak, hogy adott egy áldozatkész közösség, akik hétről-hétre megszervezik, hogy legyen kórus, legyen megfelelő képzése azoknak, akik az oltárnál szolgálnak, legyenek saját énekes és imakönyveik, s így tovább. Tekintettel arra, hogy a rítus nagy része latinul van, és egy hihetetlenül gazdag szimbólumrendszerrel találkozhatnak, valószínűleg sokkal több kérdés is felmerül bennük már az első alkalommal és ez horogként működik.

Nemrég Rómában jártál egy konferencián a Ferenc pápa által tavaly alapított Világiak a Család és az Élet Kongregációja szervezésében. A téma örökzöld: »hogyan érjük el a fiatalokat«. Egy ifjúsági közösség vezetőjeként hogy látod, hol vannak a fiatalok? Vagy már maga a kérdés is annyira »öreg«, hogy rossz így feltenni?

Szerintem a kérdés ilyen megközelítése egy téves huszadik századi pedagógiai irányelven alapszik. Ez azt állítja, hogy mindig lejjebb kell tenni a lécet, hogy mindenki simán megugorja és akkor majd sokan leszünk. Ez egyszerűen nem igaz.

Milyen értelemben veszik lejjebb a lécet?

Minden értelemben. Legyen szó a hittel kapcsolatos tudásról vagy éppen a liturgia ismeretéről. Bocsánat, de az élet nehéz. Ma alapból, de keresztényként végképp a társadalomban élni borzasztóan nehéz. Fenntartani egy családot, megélni a hivatásomat igenis nehéz. A hitem, a hittel kapcsolatos ismereteim, a szentségek mind eszközök ahhoz, hogy le tudjam győzni a nehézségeket. Ha azt mondjuk, hogy attól fognak jönni a fiatalok, mert azt látják, hogy ez az egész kereszténység »nem is olyan nehéz«, akkor átverjük őket és nem mellesleg hamar tovább is állnak. Tévképzetet alakítunk ki bennük az egyházról és a társadalomról egyaránt. Nagypéntek nélkül nincs feltámadás. Az egyház nem egy egérutat kínál a szenvedések elkerülésére kis közösségekben, hanem amikor elhangzik a misén, hogy»“Ite missa est«, annak azaz üzenete, hogy menjetek, mert ti vagytok a frontvonal frontvonala. Nektek lesz a legnehezebb, de helyt tudtok majd állni, mert Krisztus veletek van!

A megfáradtan a világból beeső fiatal miért akarná még magára venni az újabb nehézségeket a nyakába akadó latin, összetett szentmisét?

Én szerintem ez segíthet abban, hogy feldolgozza az ember, hogy a kereszt elől nincs menekvés. Ott lógnak a keresztek az iskoláinkban, az otthonainkban. Nem azért nézünk egy kivégzőeszközön függő holttestet, mert az olyan bájos, hanem mert emlékeztetnünk kell magunkat szüntelen arra, hogy mi vár miránk is. A cél a lelkek üdvössége, és nem az érzelmi kényelmük.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 188 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2023. január 15. 13:42
Te egy hazug és hamis ember vagy, semmi közöd Istenhez, nincs üdvösséged. Nem először írom le ezt, nem először látom rajtad, hogy kifejezetten gonosz az, ahogyan írsz. Semmiféle megtérési gyümölcs nem látszik rajtad, semmiféle lelki bizonyságot nem írtál le. Azért nem, mert neked ilyen nincs. Neked soha nem volt személyes megtapasztalásod, személyes üdvbizonyosságod, neked nincs személyes kapcsolatod Istennel, te egyike vagy azoknak a hamisaknak, akikről a Biblia ír: Gal 2,4 Tudniillik a belopózkodott hamis atyafiakért, a kik alattomban közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi szabadságunkat, melylyel bírunk a Krisztus Jézusban, hogy minket szolgákká tegyenek: Te egy irigy ember vagy. Soha többet ne szólj hozzám, mert biztos vagyok benne, hogy soha nem fogunk találkozni a mennyben. X
annamanna
2023. január 15. 13:38
A. Áhhá, tehát te vagy a hívő katolikus (sic!), ezért aztán nálam biztosan jobban tudod. Mit, te szerencsétlen?? Mit? Hogy aki nem katolikus, az nem keresztény??? Te ezt tudod?? Sőt, nemcsak nálam tudod jobban, hanem egy egyetemi tanárnál is! Te garantáltan jobban tudod! Te, hívő keresztények gyöngye, te szerény és alázatos nőszemély! Mit??? Cáfolja hát meg őszerénysége, azt, amit egy egyetemi tanár állít! Az volt az állítása, amit leírtam, ne őbenne kotorássz még jobban, hogy mi a neve, meg kiket vizsgált. Te professzorabb vagy egy egyetemi tanárnál, úgyhogy elő a tudományos előadással és cáfolattal, te alázatos hívő asszony!! Cáfold meg, mutass rá az elmúlt negyed században ateizmusból újjászületett magyarok millióira! Akár csak százezreire! Akik ateista háttérből újjászülettek, és hitbuzgó keresztények lettek! Hol vannak? A kompótok közt a spájzban? Sokszor le van írva a Bibliában, hogy tanítsd a te fiadat, de ezek szerint a Biblia is rosszul tudja!!! Mert ez nem kell!! Nincs rá szükség! B. "Csak azt olvashatod, amit már megírtak. Pál az Ószövetség olvasására buzdítja papját Timóteust, és a saját leveleinek az olvasására." Hogy erre még nem ajánlották fel neked a Nobel-vallásdíjat, azon nagyon csodálkozom. Ennyi bölcsesség hogy fér el egyetlen női fejben? C. "Tamás apostol idézése válasz volt, -neked." Tamás apostol úgy nőtt fel, hogy minden szombaton hallgatta a zsinagógában a felolvasást. Ismerte az írásokat. Ezek után évekig élt Jézussal, minden tanítást hallott, minden csodát látott, kettesével ki kell küldve gyógyítani, ördögöt űzni, ebben is részt vett. Ezen már mindenen túl volt; de volt benne egy vallási tabu, amin át kellett lépnie, és Jézus átsegítette. Ha Tamás odáig nem hitt volna Jézusnak, akkor évekig nem ment volna vele mindenfelé, mert unta volna, és jobb dolga is akadt volna ennél; vagy ha csak színjáték lett volna részéről az egész, csak kamuzott volna, akkor ő is árulóvá vált volna, mint Júdás. Tamás alapvetően nem akkor kezdett hinni Jézusnak, amikor a sebeibe dugta a kezét; hogy ez a nagyon intim dolog megtörténhetett vele, az már eredménye volt az addigi hitének. "Mert a kinek van, annak adatik, és bővölködik; de a kinek nincs, az is elvétetik tőle, a mije van. Azért szólok velök példázatokban, mert látván nem látnak, és hallván nem hallanak, sem nem értenek. És beteljesedék rajtok Ésaiás jövendölése, a mely ezt mondja: Hallván halljatok, és ne értsetek; és látván lássatok, és ne ismerjetek: Mert megkövéredett e népnek szíve, és füleikkel nehezen hallottak, és szemeiket behunyták; hogy valami módon ne lássanak szemeikkel, és ne halljanak füleikkel, és ne értsenek szívükkel, és meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket. A ti szemeitek pedig boldogok, hogy látnak; és a ti füleitek, hogy hallanak. Mert bizony mondom néktek, hogy sok próféta és igaz kívánta látni, a miket ti láttok, és nem látták; és hallani, a miket ti hallotok, és nem hallották." (Máté 13:12-17) Ez 12,2 Embernek fia! pártos ház közepette lakol, kiknek szemeik vannak a látásra, de nem látnak, füleik vannak a hallásra, de nem hallanak, mert ők pártos ház. Mt 11,15 A kinek van füle a hallásra, hallja. Az evangéliumokból látható, hogy Jézus személyesen is foglalkozott a tanítványaival; több olyan gesztust is feljegyeztek a szövegben, ami csak személyesen egyik vagy másik tanítványnak szólt, mert Jézus tudta, hogy személyesen annak az embernek mire van szüksége. Minden tanítványnak volt saját, személyes története is Jézussal, nem csupán egy csoport tagjai voltak. Például: János 21:21-23 Ezt látván Péter, monda Jézusnak: Uram, ez pedig mint lészen? Monda néki Jézus: Ha akarom, hogy ő megmaradjon, a míg eljövök, mi közöd hozzá? Te kövess engem! Kiméne azért e beszéd az atyafiak közé, hogy az a tanítvány nem hal meg: pedig Jézus nem mondta néki, hogy nem hal meg; hanem: Ha akarom, hogy ez megmaradjon, a míg eljövök, mi közöd hozzá? Csakhogy ezt a személyes érintettséget minden tanítvány esetében megelőzte az Ige hallgatása a zsinagógában; aztán a Keresztelő Jánosnak való alávetettség, bűnvallás, vízkeresztség (bár ez nem minden esetben, Saul/Pálnál valószínűleg nem). Kandaké komornyikja is már Ézsaiást olvasott, amikor Fülöppel találkozott. Előzetes nyitottság, valamiféle általános, személytelen, élmények nélküli tudakozódás szükséges ahhoz, hogy valaki képes legyen értékelni, megbecsülni a személyes élményt. Az előzetes érdeklődés, előzetes keresés nélküli személyes élménnyel egy ember nem is tudna mit kezdeni, és ezt Jézus pontosan meg is fogalmazta: "Monda pedig amaz: Kérlek azért téged Atyám, hogy bocsásd el őt az én atyámnak házához; Mert van öt testvérem; hogy bizonyságot tegyen nékik, hogy ők is ide, e gyötrelemnek helyére ne jussanak. Monda néki Ábrahám: Van Mózesök és prófétáik; hallgassák azokat. Ama pedig monda: Nem úgy, atyám Ábrahám; hanem ha a halottak közül megy valaki hozzájok, megtérnek! Ő pedig monda néki: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad." (Luk 16:27-31) D. Jézus új szövetség szerzője lett. Mt 26,28 Mert ez az én vérem, az új szövetségnek vére, a mely sokakért kiontatik bűnöknek bocsánatára. Mk 14,24 És monda nékik: Ez az én vérem, az új szövetség vére, a mely sokakért kiontatik. Lk 22,20 Hasonlóképen a pohárt is, minekutána vacsorált, ezt mondván: E pohár amaz új szövetség az én véremben, mely ti érettetek kiontatik. Zsid 9,15 És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét. Zsid 12,24 És az újszövetség közbenjárójához Jézushoz, és a meghintésnek véréhez, mely jobbat beszél, mint az Ábel vére. Jézus maga az Ige: 1. Kezdetben vala az Íge, és az Íge vala az Istennél, és Isten vala az Íge. 2. Ez kezdetben az Istennél vala. 3. Minden ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett, a mi lett. 4. Ő benne vala az élet, és az élet vala az emberek világossága; 5. És a világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be azt. 6. Vala egy Istentől küldött ember, kinek neve János. 7. Ez jött tanúbizonyságul, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, hogy mindenki higyjen ő általa. 8. Nem ő vala a világosság, hanem jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról. 9. Az igazi világosság eljött volt már a világba, a mely megvilágosít minden embert. 10. A világban volt és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt. 11. Az övéi közé jöve, és az övéi nem fogadák be őt. 12. Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, a kik az ő nevében hisznek; 13. A kik nem vérből, sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek. 14. És az Íge testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal. 15. János bizonyságot tett ő róla, és kiáltott, mondván: Ez vala, a kiről mondám: A ki utánam jő, előttem lett, mert előbb volt nálamnál. 16. És az ő teljességéből vettünk mindnyájan kegyelmet is kegyelemért. 17. Mert a törvény Mózes által adatott, a kegyelem pedig és az igazság Jézus Krisztus által lett. 18. Az Istent soha senki nem látta; az egyszülött Fiú, a ki az Atya kebelében van, az jelentette ki őt.
acido domingo
2023. január 15. 13:28
Nézd, az eredeti állításod lényege, miszerint 'a Szent István társulathoz bemenve nem találtam egy darab Bibliát sem' nyilvánvalóan nem állja meg a helyét, mert nem oda mentél be. Ennyi.
Sulammit
2023. január 15. 13:26
Nem szép dolog egy állítólag megtért embertől a folyamatos hazudozás és a katolikusok rágalmazása. Hihetetlen és hiteltelen amit írtál, másrészt, nem "szerintem", hanem meggyőződsz először, hogy valóban, és csak aztán írod ide, nem tényként közlöd. Ugye te is láttad és felismerted a jelet, amit Isten küldött neked, amikor nem könyvest írtál, hanem "könyes"-t? Úgy tudtad, hogy Isten szereti a hazudozó keresztényeket? "Arra, hogy a Bibliában van valami, ami többé teszi, mint bármely könyv, akkor jöttem rá, amikor a Szent István társulathoz bemenve -- (szerintem azóta kocsmát csináltak abból a könyes- és kegytárgyboltból) -- nem találtam egy darab Bibliát sem. Amikor elmondtam, hogy milyen Bibliát szeretnék, akkor csak nézett rám a katolikus eladónő, és szemmel láthatóan nem értette, hogy minek egyáltalán valakinek Biblia..."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!