Most pedig ott tartok, hogy hiába raktam bele felnőtt életem nagyobb részét abba, hogy az engem olvasókkal és hallgatókkal legalább azt a kulturális-emberi minimumot elfogadtassam, hogy a másik jogát véleményéhez még akkor is tartsuk tiszteletben, ha annak történetesen az ellenkezőjét gondoljuk, vagy ha az esetleg sérti akár az önérzetünket, akár az igazságérzetünket. Nem a jog, nem az állami erőszak, és nem a céges önkény, hanem csakis a diskurzus, az érvelés, az irónia és a gúny a megengedett fegyvernemek. Teljes személyes kudarc, hogy ebből tizenhárom év alatt nem ment át semmi. A törzshallgató értetlenül néz rám: miért nem akarom bezáratni a janicsárképzőt, miért nem érzek örömöt, amikor elüldözik azokat, akikkel ennyit vitatkoztam, és akikről ilyen rossz véleménnyel vagyok? Nem érti, mert túl mélyen verték bele a prolik igazságát az erősebb kutyáról, mert túl mélyek benne azok a zsigeri reflexek, amelyek szerint a meszesgödör igenis arra való, hogy végre megtöltsük más emberekkel, mert abból születik majd egy jobb világ. Ennek szellemében telt a teljes XX. század, és hiába peregnek az évtizedek, az ösztönvilágban továbbra is ezek a gondolkodás- és viselkedésminták örvénylenek. A törzshallgató nem érti, hogy azért állok ki a CEU mellett, mert joguk van a gondolataikhoz, a tudományaikhoz és a világnézetükhöz – éppúgy, ahogy nekem is jogom van tőlük eltérően látni és értelmezni a politikai, a gazdasági meg a társadalmi folyamatokat. A világ pedig ettől nem lesz veszélyesebb vagy lakhatatlanabb hely, ellenkezőleg: épp attól lesz élhető, hogy fenntartjuk a diskurzust, hogy vitázunk, hogy felháborodunk egymás tájékozatlanságán, korlátoltságán és ostobaságán.
Azon már meg sem lepődtem, hogy két nap múlva azok a barátaim, akik lelkesen fogadták a CEU melletti kiállásomat, nem értették, miért vagyok szolidáris a 888-cal, amelynek Facebook-oldalát épp akkor törölték Mark Zuckerberg intelligens algoritmusai. »Kormányzati gyűlöletportál«, »fake news«, »egy magáncég azt tesz, amit akar a saját felületén« – hangzottak el a szokásos érvek. Vajon csak engem rémít meg, hogy egy nagyvállalat, amelynek tulajdonosa a bolygó nyilvánosságának legnagyobb részét birtokolja, indoklás és valós jogorvoslati lehetőség nélkül szánt fel oldalakat? Ma a 888 Facebook-oldalát távolítják el, holnap azok ellen lépnek fel Pakisztánban, akik az iszlámot bírálják – amint arról Mark Zuckerberg és a pakisztáni kormányfő, Navaz Sarif már tárgyal –, holnapután meg majd odaállnak bármilyen más gazemberség mögé, amiben profitot, hatalmat vagy új piacokat szimatolnak. A nyilvánosság, a szólásszabadság védelme sokkal fontosabb, mint az, hogy a Facebook épp milyen felhasználói élmény közvetítésében érdekelt. Ahogy nem magánügy, hogy egy közmű milyen minőségű vizet szolgáltat, ahogy nem magánügy, hogy egy privát őrző-védő szolgálat rendészei mit csinálnak egy pláza területén, úgy nem magánügy az sem, hogy miként és miért tűnnek el tartalmak a Facebookról. Az én Facebook-oldalam például azért tűnt el három napra, mert trágár szavakkal illettem Orbán Viktort. A Facebook egy olyan bejegyzést törölt, ami minden hatályos magyar és európai jogszabálynak megfelelt – mégis megtette, mert megtehette.
»Erről nem a Facebook tehet, bizonyára sokan jelentették a tartalmat« – érvelnek tovább Zuckerberg hívei. Hát ez ma a normális működés?! Hogy sokan jelentik, úgyhogy törlik?! Mark Zuckerberg ugyanazt a műveletet hajtja végre, amit Rodrigo Duterte, aki a drogkereskedők és drogfogyasztók kivégzését szervezte ki minden ölni vágyó filippínónak. Zuckerberg épp így szervezte ki a cenzúra intézményét a sötéten örvénylő tömeg jól szervezett feljelentőkommandóinak. Miközben én a szűkülő szólásszabadság miatt szűkölök, addig a szektás feljelentők a szélesedő cenzorszabadság nyomán örvendeznek. 2017-ben a világ leghatalmasabb államát és a világ leghatalmasabb cégét egyaránt az elszabadult tömeg vezeti.”