Szómáglyák áradatában szédelgünk, esünk egymásnak, szégyenkezünk a „tömegek tudatlansága”, a más véleményen lévők miatt, a demokrácia gladiátoraiként páváskodva.
Pedig ebbe az állapotba profi módon hajszolta a média, a csúcsértelmiség korunk társadalmait, miközben „a hajcsárok” kevés kockázatot vállaltak kísérletező, akadémikus hajlamaik kiélésével, a világ különböző térségeit kiszemelve.
A ma 50-90 éves generációk, én magam is, sokáig axiómaként fogadták – fogadják el „a nyílt társadalom”, a második dimenzió „sollenjeit”.
Azt hiszem „a véleményformáló csúcsértelmiség”, akár a bankok, elpofátlanodtak azt látva, milyen sikerrel vezetik orruknál fogva a tömegeket. Ez az ezerszer kompromittálódott, mítosszá lett beállítódás nőtt a fejünkre.
Nagy ugrás vissza: az i.e. VIII-VII. század táján az államférfi, a mesterember, a költő és a jós mellett megjelenik a bölcs figurája. Míg az előbbiek elvárják, élvezik a társadalom ilyen-olyan „mecenatúráját”, a bölcs nem kíván hatalmat, nem akar senkit „szolgálni”: azt terjeszti magáról, hogy Ő az egyetlen „üdvözítő”, aki lehetővé teszi a tudatlan emberek számára a világ „rendjének” megismerését. Azaz minden és mindenki fölé helyezve magát az „agorákon” sétálva mindig, mindent, mindenkit, cselekedeteket, gondolatokat megkérdőjelezve, lenézve tetszeleg a világ előtt, erodálva az emberek tapasztalatát, hogy ti. itt és most meg kell, vagy nem kell megtennetek valamit.
Erényesnek, azaz érvényesnek lenni annyit jelent: ismerni Szókratészt, követni, engedelmeskedni neki.
A görög szenátus válasza: idd ki a méregpoharat öreg!
Úgy tűnik, a XXI. században érik a vélemény a szavazók voksai nyomán: igyátok ki a méregpoharat ti, „csúcs-Szókratészek”.
Ebből a magatartásból, beállítódásból nőtt XX. századi mítosszá a nyílt társadalom fenntartása, a „második dimenzió” visszaszerzése (Popper Marcuse). Az értelmiségi elit axiómaként, akadémikus módon, önmagát megemelve, kiemelve a tömegemberek közül ugyanúgy tetszeleg a kifinomult, meghatározó technikával bírva, de már gazdasági szándékok meglovagolásával, mint az Ókor bölcsei.
A permanens „résen levés” az állandó tét nélküli kérdezés, kritika, „ problémaérzékenység”, stb. kifinomult technikákat használva, szemben az emberiség praxisában megjelenő bölcs, mindentől-mindenkitől való független alapállásával mára nyilvánvalóan gazdasági érdekek falovaként sodorták – sodorják az embereket, társadalmakat, térségeket abba a „pszichózisba”, ahol most tartunk.