Én a Vatikáni Múzeum térképgalériájában, a torlódó embertömegben szelfibotját szinte dühösen meg-meglódító, magára charmant vigyort erőltető, majd savanyú arccal tobábbvánszorgó amerikai turistanőt, ezt a végletesen és már-már szégyellnivalóan közhelyes figurát figyelve értettem meg igazán, hogy Rómáról nincs mit mondani, hogy bármiféle közlés ezzel a várossal – és logikusan és egyáltalán: bármiféle várossal – kapcsolatban lehetetlen.
Arról, amit untig ismerünk, amit kívülről fújunk, ami beépült a reflexeinkbe, ami behatárolja és kitölti minden pillanatunkat, ami szünet nélkül és mindent behálózóan és mindent agyonöklelően van – önmagunk, saját végtelenített, kiterjesztett, sokszorosított, megosztott valónk –, nincs mit szólni. Amikor Almási Éva és Sinkovits Imre újfent és ismét és na még egyszer rázendítenek az Orchideákra, akkor már undort sem érzünk, csak valami fémesen hideg közönyt. Épp ez a közöny ejt némaságba bennünket Rómában (és Párizsban és Barcelonában és satöbbi), és ebből a csendből talán tényleg csak a giccs buja üressége jelent kiutat.
Nem mintha ebben volna bármi különösebben meglepő. Nem mintha mindezt ne lehetne előre tudni. És persze hiába mantrázzuk, hogy kíváncsiak vagyunk, hiába dédelgetjük minden ösztöndíjkérelmek tételmondatát, azt, hogy szeretünk megismerni más kultúrákat,
mindnyájan tökéletesen, a legapróbb részletekig tisztában vagyunk azzal, hogy mivel fogunk találkozni bárhol.
.Útra se kelnénk, ha nem lennénk biztosak abban, hogy a célországban ugyanaz a kedélyesre polírozott valóság fogad bennünket, mint amiben hétköznapilag egzisztálunk. A turizmusnak pontosan ez a legfőbb vonása, ez a megszállott ragaszkodás ahhoz, hogy egy pillanatra se kelljen elszakadni magunktól.
Róma is csak egy kinyúlt mackónadrág, amiben öntelten elterpeszthetjük tagjainkat.