„Hiába tehát a sok mágiaizé és varázskütyü, a számtalan rémlény és a surranó nagy árnyak; ez a sorozat némiképp a tetterős és a »dolgokat kezébe vevő« fiatalság felmagasztalása, melynek képviselői időnként nehezebben lesznek úrrá az érzelmi hullámveréseken, mint a démonok vagy a vámpírok makacs támadásain. A kíméletesen adagolt horrorelemek ellenére a hamvas bájosság vizuális hártyarétege feszül a sorozat minden másodpercére, a csinos profilok és a szakértő kezek nyomán megejtően csillogó szemek kellemes elegyének köszönhetően. Kevés az igazán elkínzott hang, a fájdalmas jajveszékelés; inkább a megsebzett tiniszívek mélyéről időnként feltörő szipogás a jellemző. Persze azért a vámpírszívekbe jól belenyomják a jó nagy karókat. De a lényeg, más ifjonti szívzűrökön élősködő sorozatokhoz hasonlóan, az érzelmi kalamajkákon van, amihez ez esetben is sikerült kellően megnyerő fiatal színészpalántákat találni. A címszereplőt alakító Sarah Michelle Gellar például felkapott sztárocska, aki már olyan »korszakos munkákkal« tette le a névjegyét, mint a Scooby Doo, vagy a Tudom, mit tettél tavaly nyáron második része. Na, meg persze a producerek is vérprofik, egyikük a Toy Story és az Alien 4. forgatókönyvét jegyzi. Ha rosszmájú akarnék lenni, azt mondanám, a sorozat jól kiszámított terméktesztelés: vajon melyik tiniből lesz sztár, akibe később érdemes invesztálni? Sorolhatnám még a gyarlóságokat és fogyatékosságokat, leginkább a dramaturgia bántó hibáit. A történetvezetés legtöbbször nem múlja felül egy mezei pornófilm cselekményépítési bravúrjait. Míg abban némi szóváltást a megbízható kamatyolás képsorai követnek, addig itt egy kis civódást, csacsogást és ármánykodást rendszerint gyorsan lezajló vér- és bélontás zár le. A küzdelmek koreográfiája pedig ritkán készteti székkarfamarkolásra a nézőt, pedig az ifjú (akció)hősök többször gyilkolnak, mint ahány pattanást talált egykor szép emlékű Adrian Moll az arcán. De a Buffy nem nélkülözi az iróniát sem, és éppen ezért érdemes szót vesztegetni e sorozatra. Szerencsére a csupán nevetséges jeleneteket csípős megjegyzések és kommentárok kísérik, melyek sokszor szellemesek. A halálhörgések és mormogások zajába tehát ironikus ki- és beszólások, vagy éppen szerelmes suttogások vegyülnek. Egyszóval az egész sorozatra jellemző, hogy önmagán is ironizál, és lelkesen reflektál saját komolytalanságára, amelyről nem is nagyon tehet, hiszen bájos idiotizmusa tulajdonképpen szövődménye a műfaji vérvonal tisztátalanságának (tinikomédia és fantasztikus rémfilm különös fattyáról van szó). »Ilyet se látni mindennap, kivéve persze nálunk« - jegyzi meg például egy esetben a kiadós vérfürdő után nem minden malícia nélkül Buffy, saját és társai helyzetének faramuciságán élcelődve. »Miért nem tudtok kábítószerezni, mint a többiek?!« - ez pedig már az iskolai elöljáró kifakadása, aki mindenütt rosszban sántikáló gimnazistákat sejt, de miután szemtanúja lesz annak, ahogy Buffyék éppen óriáspókokat aprítanak, már más színben kezdi látni a szokványos tanulói fegyelmezetlenséget. Egy átlagos tinikomédiával szemben a Buffy saját bornírtságából és bugyutaságából is képes tőkét kovácsolni, folyamatosan az irónia erőterében tartva önmagát.