„Az egyéni kontra közösségi irracionalitás csúcspontja az autós közlekedés. Azért építünk utakat, hogy személyek jutalmat kapjanak ottani viselkedésükért, de végül rengeteget ártunk a közösségi céloknak azzal, hogy sok jármű próbál korlátozott időben a lehető leggyorsabban közlekedni. Iszonyatos dugók, káosz az eredmény. A közlekedésben valójában nincs igazi egyéni viselkedés.
Az önvezető autók egyik ígérete, hogy kezelik ezt a problémát. Ha a folyamatból kivesszük az embert és hajlamait, és a járműveket együttműködő mesterségesintelligencia-rendszerek irányítják, jelentős mértékben csökkenhet a forgalom. Ez a cél, de ezek a rendszerek egyelőre nem léteznek, bár az önvezető autók ebbe az irányba mutatnak.
A szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem kutatói útvonal-választó intelligens algoritmust fejlesztettek, hogy minimalizálják az úthálózatban spontán keletkező dugók számát. Az elosztott számításokon alapuló gyors algoritmus alapvetése, hogy leállásokhoz nagy forgalom kell. A forgalmat próbálja úgy irányítani, hogy minél kevesebb leállás legyen. Másként megfogalmazva: maximalizálni akarja a valószínűségét annak, hogy egyik hálózati kapcsolat se tapasztaljon forgalmi leállást.
Tehát az algoritmus maximalizálni próbál, és gépi tanulással igyekszik elérni a célt. Egyelőre kaotikus, de próbáljunk potenciálisan bármikor a hálózatra csatlakozó ismeretlen pluszt hozzáadni a jelenlegi forgalomhoz, és minden egyes csomóponton vagy kereszteződésben kijön a leállások valószínűsége. Egy kis lineáris algebra, és megtaláljuk az optimális útvonalakat.
A kutatók szerencsére előálltak valósidejű számításokat garantáló optimalizáló matematikai megoldásokkal. Szimulált környezetben mutatták be az algoritmust, most a BMW-vel dolgoznak további elemzéseken.
A technológia nem annyira távoli, mint amennyire annak tűnik. Kiderült, hogy a hálózatban az autók mindössze 10 százalékának kellene csak az optimalizálás szellemében közlekednie, és az egész hálózat rögtön érezné a pozitív hatást. De mindenkinek jogában áll nem-optimalizált idiótaként vezetni.”