„Mindenhonnan hallottam, hogy nemcsak remek színész, hanem kiváló rendező is lett ifj. Vidnyánszky Attila. A budaörsi Latinovits Színházban szűk másfél éve műsoron tartott Liliomfit pláne dicsérték, kultikus híre kelt az utóbbi időben. Ideje volt hát megnézni, és meggyőződni vagy arról, vagy az ellenkezőjéről. Ahogy a látvány és az élmény kiadja.
Nem vagyok megszállott színházjáró, évente nyolc-tíz előadásra keveredek el hozzávetőleg, és azt szeretem leginkább, amikor elszabadul minden. Drámai vagy komédiai értelemben, egyre megy. Nem indulatokról-rettenetekről-nyomasztásokról beszélek. Inkább arról, hogy kilépni a keretek közül alap, a fantáziának muszáj szárnyalnia, a szellem legyen szabad. Azt azonban nem tolerálom, amikor a napnál is világosabb, hogy provokálni akarnak. Eszem ágában sincs bedőlni az ilyesminek. Ezért rajongok Pintér Béláért – róla írtam már ezeken a hasábokon is többször –, és ezért nem kedvelem például Mundruczó Kornélt. Szívesebben döntöm el saját magam, hogy mi hat meg vagy sújt le, ha annak van sora.
Tudtam pontosan, hogy az ifjú Vidnyánszky poétikusan fiatal, mindössze 23 éves, és hogy akikkel együtt dolgozott a budaörsi produkción – Vecsei H. Miklós, Kovács Adrián és a színészek –, azok is kortársai jórészt. Olvastam és hallottam arról is, hogy a legígéretesebb pályakezdők közé sorolták nemrég, és hogy ez a Liliomfija díjakat is kapott a POSZT-on. Láttam továbbá egy-két interjút is vele itt-ott, igaz, csak úgy futtában.
Ezek alapján valami lelkes, szertelen, lendületes vizsgaelőadás-féleségre számítottam.
Hogy annyit fogok kapni attól a vasárnapi három órától, amennyit, fel sem merült. Rég nem volt példa hasonlóra. Aztán meg ültem, bámultam, pislogtam – lenyűgözötten, elvarázsoltan –, az első pillanatoktól az utolsókig, beleértve a szünetet is. Zsíros kenyér jutott nekem is, az almafröccsről lemaradtam, sebaj, több is veszett Mohácsnál.
Eredetileg érinteni sem akartam az apa-fiú vonalat ez ügyben – bizonyítván, hogy a kérdés igenis megkerülhető –, de csak eszembe jutott valami. A Nemzeti Színház első embere szokta mondani: egy darab szövegéhez, szerkezetéhez, sok mindenéhez hozzá szabad nyúlni, a szellemiségét megpiszkálni ellenben nem ér. Nos, az ifjú Vidnyánszky és társai fenekestül felforgatták Szigligeti Ede művét. Nem sok minden maradt az eredetiből, valamiért mégis úgy érzem, a lényege – avagy a szellemisége – fikarcnyit sem sérült.