Nincsenek jól körülhatárolható nézőpontok
Nem mintha nem próbálkozna a szerző: mindvégig érezni, hogy komoly elképzelésekkel és érdekes ötletekkel vágott neki az írásnak. Különösen a karakterek terén érhető tetten ez a törekvés – akik miatt még lelkendezni is tudnék, ha nem csúfítanák az összképet az egészen zavaró írástechnikai problémák. Még csak nem is arról van szó, hogy néha összecsúsznak a nézőpont-karakterek, vagy néha kilóg a narráció: alapjaiban gondolom hibásnak a technikát. Nincsenek jól körülhatárolható nézőpontok – az egyik pillanatban még az egyik figura gondolatait halljuk, hogy a következőben egy mindentudó narrátor beszéljen nekünk (sokszor egészen sajátos, viccelődő és személyes hangon), majd gyorsan újra fókuszt váltunk.
Ez a fajta narráció pedig egyenesen lehetetlenné teszi, hogy a szereplőkről bármiféle érdemi elképzelésünk legyen. Még ha van is valamilyen megkülönböztető jegyük, annyi oldalról látjuk őket (ideértve azt is, amikor rövid időre ők is nézőponttá válnak), hogy teljesen egymásba olvadnak, nem kapnak valódi személyiséget – sem megkedvelni nem tudjuk őket, sem igazán kötődni hozzájuk. És közben hiába érzem, hogy próbált ezen változtatni a szerző13, ha ez nem tud igazán érvényesülni. Hogy emellett túl gyakran éreztem gyengének a párbeszédeket14, az már alig-alig tűnik fel...
Muszáj külön foglalkoznom Vittoryával és Mikaellel, akikre az egész történet épül. Mindketten mitikus alakok, akik ennek megfelelően nem hagyományosan, apró lépésekben fejlődnek és változnak – de még ezen a szinten is hiteltelennek gondolom azt, ahogy az ő személyiségük alakult. A történet első felében gyakorlatilag érdemi, megoldandó konfliktushelyzetbe se kerülnek, nem érik őket olyan élmények, traumák, érzelmi sokkhatások, amiktől megváltoznának. Ehhez képest Mikael zavaró gyorsasággal dolgozza fel, hogy egy istennő leszármazottja, ráadásul erről a környezetében szinte mindenki tudott; Vitt pedig már tíz perccel azután felelősséget, kötődést és szeretetet érzett a népéért, hogy megtudta: ő is közéjük tartozik, ő a próféciákban megjövendölt hercegnőjük. Nem éreztem az érzelmi viharait, melyeket az okozott volna, hogy egy héttel egyetemi kalandjai után már sereget kell vezetnie, szuperemberként kell irányítania az Áramlást, ölnie, harcolnia kell15.
Ami mégis kifejezetten érdekessé teszi az alakját, az a valláshoz való viszonya. Talán az egész regény leginkább figyelemre méltó része az, ahogy egyrészt Vittoryát már az első pillanattól kezdve legendaként kezeli mindenki, másrészt ahogy Vitt maga a saját kultuszához viszonyul, harmadrészt pedig az, ahogy négyszáz év múlva Mikaelék a hercegnőt látják. Ráadásul érezhetően Walden próbál bizonyos párhuzamokat vonni a földi vallásaink és Vitt alakja között16, bár jelenleg még inkább csak kérdéseink vannak, mintsem pontos válaszaink. Különösen ez utóbbi miatt vagyok kíváncsi a folytatásra – bízok benne, hogy Walden rejteget még pár meglepetést a tarsolyában.
De mindez nem tudja megmenteni attól a könyvet, hogy rossznak érezzem. Önmagában meg tudnám neki bocsátani mind a cselekmény, mind a karakterkezelés, mind a világépítés problémáit, de együtt egyszerűen túl sok – még az alkalmanként felbukkanó érdekes ötleteket is lehúzza a körítés. Okolhatnám persze Michael Walden tapasztalatlanságát, a szerkesztők kérdéses tevékenységét, de az Eshtar első részére nincs kifogás. Elolvasását csak saját felelősségre javaslom.
*
1 http://konyves.blog.hu/2016/09/15/michael_walden_irni_orulten_jo
2 Itt most elsősorban a minimum kérdéses fogadtatású Galaktika Start Könyvekre (a két Eshtar-kötet mellett Vékony Krisztián Sors-algoritmus, Molnár Csaba A széttört idő legendája és Ronil Caine Lilian című regénye jelent meg a sorozatban) gondolok, hiszen ezek rendelkeznek a legnagyobb hírnévvel, de akár ideérthetném Csányi Vilmos és Fedina Lídia új művét, vagy (súlyos általánosítással) akár a Főnix Könyvműhely és az Athenaeum Kiadó magyar SFF-kínálatát is, amelyek nem arattak osztatlan tetszést.
3 Úgy gondolom, hogy ebben a szerzők részéről a mesterségbeli tapasztalat hiánya épp úgy közrejátszhat, mint a kiadó részéről a megspórolt hozzáértő szerkesztői munka.
4 Meglehetősen ijesztő, hogy ezen még továbblassítana a szerző, ahogy a KönyvesBlog interjújában kifejti. Connie Willis egyébként „frontloading”-nak nevezi a jelenséget.
5 Nem tartom különösebben szerencsés névválasztásnak: a látszat (az oroszos hangzás) ellenére az Arkady az Arcadia becézése, nem pedig az Arkagyij angolosított változata. Vagyis Arkady nem férfi, hanem nő...
6 Akinek ez mágiának hangzik, annak ajánlom ezt az idézetet, melyben mintha a szerző tudományosabbá szeretné tenni az ötletet: https://moly.hu/idezetek/731242
7 De vajon akkor miért felejtenek el az emberek olyan tényeket, amelyeket 100-400 éve bárki rögzíthetett?
8 Zavaró, hogy részletes leírást kapunk az égi hajókat a levegőben tartó Armstrong-Harris generátorról, de semmi másról – mintha ez lenne az egyetlen technikai fejlesztés. Lásd https://moly.hu/idezetek/731240
9 Ez alól könnyen adódó kivétel a Star Wars univerzum, ami a „tudománytalanul” megmagyarázott Erő/Áramlás-párhuzammal még jogos ellenpélda is lehetne. Ugyanakkor a magam részéről elképzelhetetlennek tartom, hogy ha manapság (és főként: könyvben) jelenne meg a Csillagok háborúja, akkor bárki is igazán komolyan venné. Ilyenformán nem tartom szerencsésnek másolni a világnézetét és a tudományhoz való hozzáállását.
10 Különösen fájó kihagyott ziccernek érzem ezt Kolmar herceg és Aurora esetében: már a negyedik fejezetben egyértelművé válik, hogy hívják Vittorya férjét és lányát, így aztán sem azért nem tudunk izgulni, hogyan alakul Vitt és a herceg kapcsolata, sem azért, hogy ki lehet 1980 Szovjetuniójában az Aurora nevű lány...
11 Spoilerek nélkül: rég olvastam ennyire unalmasan és erőtlenül előadott eseményt, mint Arkady párbaja.
12 A következő rész fülszövege ugyan már elég sokat elárul arról, hogy miért is voltak szükségesek – de ez a megoldás annyira szimpatikus, hogy egyenesen elment a kedvem a második rész olvasásától.
13 A viszonzatlan, leszbikus szerelem Vitt irányába az egyik katonai vezetője felől például szerintem jól is sikerülhetett volna, ha valamivel ügyesebben van tálalva. De hasonló a helyzet a Dareeos és tengernagya közti kapcsolatnál is, aminek még érzelmi töltete is lett volna, ha nem viselkedtek volna ennyire sablonosan a szereplők.
14 Leginkább a stílustörések fájtak: „Nem kamuzok. Akkor dög lakozik benned, hogy felforr tőle a vérem. (…) De jelenleg épp arra gondolok, mekkora királyság lesz megtanítani téged vezetni a Viharvágtát.” (387. o)
15 A borítón olvasható Az éhezők viadala-párhuzam egészen helytálló is lehetne, de míg ott Katniss-szel valóban traumatikus események történetek, addig Vitt a kardjával beszélgetett.
16 Nem csupán a „Nasa-Reth” hangzása miatt, hanem amiatt is, mert Mikael idejében két vallási felekezet vitázik egy betűnyi eltérésen – mely különbséget jelent aközött, hogy Vitt tényleg istennő avagy sem. És akkor az ókori eseményekkel (lásd: Istár... akarom mondani, Ishtar) való párhuzamokról még alig tudunk valamit...
*
A rovat ezentúl a „Nincs kifogás”-címke alatt érhető el. Ha semmiről sem akarsz lemaradni, érdemes követni Facebook- és Moly-oldalunkat is.