„Patria o muerte! Haza vagy halál! – visszhangzik ettől a gondolattól telítődve a kubaiak jelszava. Micsoda tizenkilencedik századi őrület ez? – legyintenek sokan. Micsoda gyerekesség az atomkorban! A közszükségleti cikkek forradalmait éljük s nem az indulatokét. Sietve bólintok, hogy igaz, de rögtön hozzáteszem, hogy „közszükségleti cikkekre”, úgy látszik, a léleknek és az értelemnek is szüksége van: szabadságra, önérzetre, nagyságtudatra, egyenjogúságra.
Gazdasági „forradalommal” politikai forradalmakat megelőzni – a jelek szerint – Afrikában sokkal könnyebb, mint Latin-Amerikában. Az afrikaiak, kilépve mágikus kultúrájukból, sokkal természetesebben illeszkednek bele a gyarmatosítóik által kialakított modern világba, mint az európai eszmékhez igazodó latin-amerikaiak, mivelhogy őket nem terheli annyi tudatos történelmi emlék, sár, iszap, nemzeti kudarc. Latin-Amerika szabadságmozgalmaiban ugyanúgy ott forrongtak – s maradtak mindmáig elintézetlenek – a nagy francia forradalom eszméi, mint az európai társadalmakéban. Hazáról, nemzetről ugyanolyan sebzett élményeket őrizgetnek, mint mi. Elég a múlt századi függetlenségi mozgalmak történetére, Simon Bolivarra és Castróék korunkbeli harcára gondolni. Micsoda pontos összecsengése eszméknek és hazafiságnak! Ha Amerika abban a hiszemben ad segélyt és kölcsönt Dél-Amerikának, hogy ezt az összecsengést elhalkítja, megszünteti, váratlan meglepetésekben lesz része. Mert ha igaz, hogy a nincstelenséget nem lehet semmiféle hazafias ideológiával eltakarni, az is igaz, hogy a függetlenséget sem lehet kizárólag mosógép, felhőkarcoló vagy autó alakjában elképzelni, mert egyszer a mosógép, az autó s a felhőkarcoló mellett is föltámad.
Ehhez szolgáltat örökös, nyugtalanító példát Kuba. Gyakorlatit s eszmeit egyszerre. Bármi történjék is ezután a lenti földrészeken, mindenhez köze lesz. Mérce lesz és mértékegység. Kinek lehetőség, kinek riasztás. Azáltal, hagy a szocializmus itt nem a sztálini korszak sötét verőfényében született meg, és azáltal is, hogy a modern kapitalizmus némely csúcsteljesítménye is beleolvadt a forradalmárok világképébe, Kuba úttörő országává válhat nemcsak Latin-Amerika, de a „harmadik világ” hasonló sorsú nemzeteinek.
Castróban Közép- és Dél-Amerika Leninjét tisztelik.
Túlzás ez, mivelhogy Castro nem elméleti ember? Gyakorlati döntéseiben eddig még mindig legforradalmibb lehetőségeket választotta. Az események fokozódó gyorsasága rég elsodorta volna, 205ha többnyire nem előzi meg őket például földosztással, államosítással, a milícia megszervezésével s más egyébbel. Vállalta még a legszélsőségesebb ellentmondásokat is; amit csak nagy jellemek oldhatnak föl. Közvetlenül a győzelem után úgy látogatott el néhány dél-amerikai országba – vállán elmaradhatatlan géppisztolyával –, mintha leplezetlenül hadseregszemlére menne.