Schmidt Mária a Nyugatról: A hitetlenség a nihilizmusba vezet
Bemutatták a Terror Háza főigazgatójának legújabb esszékötetét.
Utálok spoileres véleményt olvasni, az írásuktól is tartózkodom. Ebben az esetben azonban már maga a regénycím, ami egyben a többrészes könyvsorozat címe is egy komoly spoiler.
„Utálok spoileres véleményt olvasni, az írásuktól is tartózkodom. Ebben az esetben azonban már maga a regénycím, ami egyben a többrészes könyvsorozat címe is (közben már megjelent a második rész is magyarul), egy komoly spoiler, és erre a fülszöveg csak rátesz pár lapáttal.
Ebben a történetben is lány a főszereplő, akit a tornádó Oz földjére visz – ezzel aztán véget is ér a hasonlóság. Amy ugyanis egy olyan világba cseppen bele, amelyet az eredetileg jól ismert, abszolút pozitív szereplők fenekestől felfordítottak azóta, hogy hatalom került a kezükbe. Óriási párhuzamok kerülnek elő mind Dorothy, mind a Bádog Favágó, a Madárijesztő és a Gyáva Oroszlán kapcsán, ezek miatt egyenként kezet csókolnék az írónőnek. Azért pedig szintén, hogy nemcsak a világszerte ismert első rész szereplőivel találkozhatunk a regényben, hanem belevonja Oz világának a későbbi, eredeti történetfolyamból megismerhető egyéb fontos figuráit. Az írónő zseniális módon csavar az eredeti történeten, a továbbgondolás nem egy meseszerű világra utal, ahogy már a regény címe sem: itt nem a jó és a rossz harcáról olvashatunk, mert senkiről nem tudjuk, hogy a jók vagy a gonoszok közé tartozik-e, beleértve ezzel a kérdést, vajon mi magunk jók vagy rosszak vagyunk-e, és mitől leszünk azok. Görbe tükröt tart elénk, ami nem papolja, hogy mi vagyunk a legszebbek, éppen ellenkezőleg: gondolkodásra, újratervezésre, cselekvésre készteti az olvasót. Akad némi aktuálpolitikai áthallása is a történetnek, de erről majd a második rész kapcsán szeretnék néhány mondat erejéig kitérni, mert abban hangsúlyosabb.
Van itt sok minden, amiért a jelenleg oly népszerű young adult könyveket szívesen olvassák a fiatalok: kortársak általi abúzus, rivalizálás, csonka család, komoly problémákkal küzdő, egyedülálló szülő. Ugyanakkor a mesevilág, amely eddig biztonságos menedéket nyújthatott annak, aki oda húzódott vissza, már nem az az egyértelmű, biztonságot adó terület. Sokkal inkább egy rémálom, amelyikben nem látszik kiút a teljesen máshogy viselkedő szereplők életéből, és Amy joggal érezheti úgy, hogy mindenki elől menekülnie kell.”