„Ennyire nyilván nem muszáj kiabálni, de mivel különös, hogy hogy fel tudja korbácsolni az érzelmeket egy fontos – vagy annak vélt – elismerés, arra gondoltam, legalább a címben hadd legyek harsány magam is. Tényleg mindig ez van, leginkább ízlések és díjak miatt esik jól vitatkozni, háborúzni, ítélkezni. Ezen belül szinte mindegy is, hogy Oscarról, tisztikeresztről vagy egy még ezeknél is érdektelenebb Eurovíziós Dalfesztiválról van szó. Különben az irodalmi nobeles polémiáknak eleve nagy hagyományuk van mifelénk, azóta, hogy első magyarként Kertész Imrét is piedesztálra emelték.
Amikor az történt, akkor örültem ilyesminek először – mármint nem a hadakozásoknak, hanem a díjnak –, egyrészt azért, mert végre mi is felkerültünk a térképre, másrészt azért, mert a Sorstalanságot a valaha volt legerősebb holokausztregénynek tartottam. Ezt csak amiatt említem, mert tegnap fordult elő másodszor, hogy dettó meglepetten és egyúttal elégedetten biccentettem, amikor kijött a hír. S ugyanúgy voltam tisztában azzal is tüstént, hogy na akkor kezdődik a felfokozódás.
Talán érdemes tisztázni, hogy mennyire tekintünk fontosnak bármilyen díjat az egyetemes kultúrtörténet és az emberiség sorsa szempontjából. Szerintem nincs az a szobrocska, plecsni vagy csekk, ami valóban sokat és lényegeset mesélne bizonyos teljesítményekről. A döntéseket csoportok, zsűrik hozzák, és ezek a döntések róluk is szólnak mindig. És bár nem feltétlenül a szó szoros értelmében, mégis gyakran politikaiak. A téma közelében maradva: abban, hogy tavaly a fehérorosz Szvetlana Alekszijevics – aki soha nem írt irodalmat, komplett életműve harcos-érzelmes szovjet- és posztszovjetellenes politikai publicisztika – kapta a Nobelt, minden addiginál nagyobb szerepet játszott a korszellem.
Ha e korszellem alakulása felől koncentrálunk az adott pillanatra, akkor Bob Dylan díjazása nemhogy időszerű volt, késett is pár évtizedet. A reakciók hevessége és karaktere ráadásul módfelett hasznos. Mást ne mondjak, erre így felkapják a fejüket az emberek. Azok is, akik az irodalmat fogyasztják, meg azok is, akik a zenét. Miközben mindannyian tudjuk: utóbbi elérése-hatása – csak olyan műfajon belüli műfajokról beszélünk, amelyekről úgy tartjuk, van közük a minőséghez – az utóbbi évtizedekben kimondottan erősebb volt.