Talán érdemes tisztázni, hogy mennyire tekintünk fontosnak bármilyen díjat az egyetemes kultúrtörténet és az emberiség sorsa szempontjából. Szerintem nincs az a szobrocska, plecsni vagy csekk, ami valóban sokat és lényegeset mesélne bizonyos teljesítményekről. A döntéseket csoportok, zsűrik hozzák, és ezek a döntések róluk is szólnak mindig. És bár nem feltétlenül a szó szoros értelmében, mégis gyakran politikaiak. A téma közelében maradva: abban, hogy tavaly a fehérorosz Szvetlana Alekszijevics – aki soha nem írt irodalmat, komplett életműve harcos-érzelmes szovjet- és posztszovjetellenes politikai publicisztika – kapta a Nobelt, minden addiginál nagyobb szerepet játszott a korszellem.
Ha e korszellem alakulása felől koncentrálunk az adott pillanatra, akkor Bob Dylan díjazása nemhogy időszerű volt, késett is pár évtizedet. A reakciók hevessége és karaktere ráadásul módfelett hasznos. Mást ne mondjak, erre így felkapják a fejüket az emberek. Azok is, akik az irodalmat fogyasztják, meg azok is, akik a zenét. Miközben mindannyian tudjuk: utóbbi elérése-hatása – csak olyan műfajon belüli műfajokról beszélünk, amelyekről úgy tartjuk, van közük a minőséghez – az utóbbi évtizedekben kimondottan erősebb volt.
Muszáj persze morfondírozzunk azon is, nem kerülhetjük meg, hogy mennyire irodalom a dal és maga Bob Dylan. Mind szó – de az egyik plusz még zene is, ez a legtriviálisabb ténybeli tény. A személyes példa mindig az, ami – tehát nem általános igazság –, de adja magát. Dylan mint énekes, költő és nem utolsósorban jelenség akkor volt nagy hatással rám – a nyolcvanas évek elején –, amikor még nem lehetett simán leemelni a polcról vagy lekapni az internetről a dalokat. Ez az ember két évtizeddel azelőtt, igen fiatalon megragadott-megteremtett valamit, ami újnak és izgalmasnak tűnt, majd hitelesnek és értékesnek bizonyult. Hogy költészet-e a Like a Rolling Stone, a Blowin’ in The Wind vagy a Subterranean Homesick Blues, az nem egyenként fontos. Ennél bonyolultabb a képlet. Egyrészt a dalokról már akkor is tudtuk, hogy furcsa módon rólunk is szólnak, amikor még nem is értettük a szavakat. Másrészt nagy szerepük volt abban, hogy ennek a zenének – popnak vagy rocknak, ahogy tetszik – megszülessen és életképesnek bizonyuljon a szövegcentrikus szubkultúrája. Lett valami, ami szólt valamiről, ami jelenség volt, amiről elhittük, hogy a mienk. Ezen a ponton akkor fel is lehet sorolni sok-sok nevet, Leonard Cohentől, Tom Waits-től, David Bowie-tól Patti Smithen, Nick Cave-en, David Eugene Edwardson át Cseh Tamásig, Borisz Grebenscsikovig, Jurij Sevcsukig és még tovább.