Egyből felkeltette az érdeklődésem az Égtörés, mikor a Gabo SFF szerkesztői meséltek róla korábbi interjúnk során. Kiégett Föld, a túlélő emberiség egy állomáson, vállalkozás-szerű mesterséges intelligencia-istenek és egy olyan főhös, akinek a fejében egy folyton beszólogató harci MI van? Al Robertson debütáló regényének –trilógiájának – felütése elég jónak tűnt, a cyberpunk és a krimi ötvözése pedig hozott már létre jó dolgokat. Talán épp a felfokozott várakozásaim miatt kissé csalódott voltam, mikor a regény végére értem.
Az emberiség maradéka egy állomáson él, miután a Földet egy háború során bevetett mesterséges intelligenciák máig tartó harca dúlta fel. Az állomás urai a Panteon vállalkozás-istenei, akik maguk is mesterséges intelligenciák, de nem kispályások. Az ő fő ellenlábasuk a szabad MI-kből álló Totalitás, akik ellen háborút is viseltek. Ennek a háborúnak a túlélője a dezertőr Jack Forster, egy könyvelő, akinek a fejében/testében él egy kis fabábu, Hugo Fist, akit a Totalitás-rendszerek feltörésére is kinyírására fejlesztettek ki.
Fist hamarosan elkerülhetetlenül átveszi az irányítást Jack testében, aki utolsó hónapjaira ezért hazatérthet a hadifogságból az állomásra, hogy elrendezze ügyeit. Ilyenből pedig van pár: ott van a szeretője, aki volt főnöke felesége; és a Penderville-ügy, ami annyira bűzlött, hogy valakik levették róla, és inkább elküldték harcolni a háborúba. Ki és miért ölte meg Penderville-t, és az ügy többi főszereplőjét? Jack kész arra, hogy utolsó cselekedetei egyikeként akár az istenek ellenében kiderítse az igazságot, tekintet nélkül arra, hogy milyen változásokat okozhat az állomás virtuális létben élő társadalmában.
A regény világa eléggé sokrétű, nem spórolt az ötletekkel Robertson. A vállalat-istenek ötlete kifejezetten jó, párhuzamba állítható Max Gladstone hasonló ötletével a fantasy-területén; a Totalitás-Panteon-ellentét lényege is elgondolkodtató. Az állomás területén leginkább egy virtuális világban élnek az emberek, viszont mindent csak kölcsönbe kapnak az istenektől – így például ha a gyerekeke focizni akarnak, akkor adott időre kapják meg a játék liszenszét. A Totalitás ezzel szemben a nyílt forráskód ügyét képviseli. A hangulat elég noir-os, a felmerülő témákon pedig, mint hogy hogy viszonyulunk ahhoz, ha halottaink virtuális formában velünk élhetnek, el lehet merengeni.