Gábort minden idegesíti, ami behatol a szférájába. Megtestesítője az elidegenedett és kegyetlen társadalomnak, ami eltünteti mindazt, ami megzavarja a nyugalmát. Ilyenek, akik zajosak, piszkosak, szegények és bűnöznek. Akik egyszerűen idegesítőek és feleslegesek. Ha nem lennének, jobb lenne. Ennyi. Semmi fajelmélet a felsőbbrendű és alsóbbrendű kultúrákról vagy etnikumokról. Az ún. „ordas eszmék” másodlagosak, sőt szánalmas romantika.
*
A Pokolhurok érdekesen botrányos képet fest a magyar társadalomról. Az egyik mellékszereplő keményen rasszista, miközben a minisztériumban dolgozik a roma integráció ügyén. A cigányok nem képesek dolgozni, még odafigyelni se semmire, tök fölösleges ez az egész igyekezet, de hát kell a pénz a kamu melóért. Gábor meghallgat egy előadást is az írószövetségben. Az értelmiségi szerző lényegében náci nézeteket hirdet, de van annyira gyáván szofisztikált, hogy a cigányság tulajdonságait nem a géneknek, hanem a mémeknek, vagyis sajátos kulturális evolúciójuknak tulajdonítja. És megjelenik egy meleg buddhista is, a minisztériumi ember ismerőse, aki egyfajta „fehér varázslóként” él a leszuttyadt cigányfaluban, mint a szegények tanítója, valójában pedig csak szexuálisan kihasználja, és persze mélyen lenézi a falu lakóit. A liberális, antirasszista-toleranciapárti ellenvéleményt ironikus módon éppen Gábor (arisztokrata származású) gyerekkori barátai képviselik, akik szeretik és féltik őt, viszont halvány fogalmuk nincs, kicsoda is ő valójában.
Amikor az új párt levlistáján annak idején leírtam, hogy „A népirtás nem megoldás”, meg hogy Benetton reklámok és hasonlók, a párttal rokonszenvező egyik ismert tévés személyiség azonnal kioktatott, hogy előbb jegyezzük meg annak a tizenvalahány embernek a nevét, akik repcét termesztenek valahol a Dunántúlon, utána mondjunk mondatokat. Egy barátom akkoriban cigányokat tanított egy ormánsági faluiban és írt egy szociografikus regényt az ottaniak életéről, amiben voltak persze csúnya dolgok is. A könyve miatt ki akarták üldözni a faluból, pesti liberálisok segítségével, pedig szívszerelme volt az ügy, és egy csöpp rasszizmus nem volt a könyvében, hrabali ihletésű szeretet annál több. Mit akart mondani a tévés személyiség? Miért akarták elüldözni a barátomat? Hogy vannak az integrációnak sikeres példái, az a tizenöt ember, aki repcét termeszt, és vannak a faluszépítők-építők, csakis erről kell beszélni, minden más rasszizmus és hangulatkeltés a cigányság ellen, mondja bárki bárhogy, bármilyen jó szándékkal. Semmiről nem szabad beszélni, mert abból Auschwitz lesz.
Értem én a tabusítás logikáját. Ha egy témát szóbahozunk, vagy egy rossz fogalmat használunk, máris az keretezi az egész beszédet. Hogy lehet olyan fogalmi keretben gondolkodni egyáltalán, hogy népirtás? Ha egyáltalán felhozzuk a gondolatot – tök mindegy, miért -, úgy a szörnyet máris megidézzük. A népirtás nem megoldás – szembesítjük a társadalmat valamivel végletes módon. De mi van, ha valaki kevésbé fogékony a provokatív avantgarde sokkolásra és azt mondja: dehogynem az?