„Antropológusként nemcsak technikai teendőkként, hanem kulturális kategóriaként is tekintek az MI-re. A szellemtörténetét akartam tanulmányozni, és Alan Turingot olvasva találkoztam a hihetetlenül provokatív kérdéssel: «képes-e gondolkodni egy gép?» Az egész Turing-teszt is ugyanez: van-e olyan pillanat, amikor nem tudjuk megkülönböztetni magunkat a gépektől? Egy egyszerre technikai és kulturális gondolat nagyon jó megfogalmazása. A kulturális ambivalenciák és aggályok szintén érezhetők benne. A sajtóban és a nyilvánosság előtt az MI-t gyakran mindenféle kifejezések kísérik, a robot-apokalipszistől, szingularitástól addig, hogy helyettesíteni vagy meg fognak ölni minket. Minden a narratívától függ. Érdekelt, miért kapcsolódik a két történet ilyen szorosan egymáshoz. Miért kell az MI-ről szóló beszélgetésekbe beleszőni a másik beszélgetést?
Érdekes az MI nyelvezete. A természetes, valódi vagy nagyon organikus a «mesterséges» szó ellentétei, ami az 1950-es években tényleg pozitív szó volt. Rendezett, tudományos és a biológia összevisszaságától mentes dolgokat jelentett. Az intelligencia pedig az érzelmesség, irracionalitás és az ostobaság ellentéte. Láthatjuk, honnan ered az MI fogalma, tiszta és rendezett, emberi érzelmek és az irracionalitás által nem agyonbonyolított ősi valamiről van szó.
A mesterséges intelligencia – ciklikusan népszerű és népszerűtlen – gyűjtőfogalom számomra. Most megint népszerű. MI címszó alatt kognitív számításokról, gépi tanulásról, mélytanulásról és algoritmusokról beszélünk. Gyűjtőfogalom, mert egyszerre jelent mindent és semmit. Ugyanúgy kulturális, mint technikai kategória. Az MI egyik kihívása, hogy mindig ahhoz a kulturális képzethez társítják, hogy milyen lenne emberszerű technológiát birtokolni. És ez az elképzelés már bőven Hollywood előtt megvolt. Mary Shelley 200 éve írta a Frankensteint, bizonyos mértékben az egyik legalapvetőbb művet az emberré válást megpróbáló technológiáról, ami még korábbi történeteken, például a zsidó kabbalából kibontakozó Gólemen, és a szinte az összes világkultúrában és vallásban tetten érhető témán alapul, hogy az ember megpróbál életre kelteni valamit, aminek mindig bonyolultak és ritkán jók a következményei.