Jézus élete után a kiválasztottak maradtak meg nekünk
Isten igéjét nemcsak a Biblia hirdeti, de minden ihletett mű, így például akár egy festmény, egy regény. Vagy éppen egy sorozat, amely Jézus élete alapján még rekordot is állított.
Olyan erős alapötlete van, annyira elképesztően szuggesztív a fő gondolatsor, hogy lehetetlen magad kivonni alóla (függetlenül attól, hogy maga a szöveg mennyire jó).
„Ennyi kérdés után talán térjünk vissza a regényhez – aminek egyébként szerintem az a legnagyobb erénye, hogy elképesztő mértékben kérdések feltevésére (és persze azok megválaszolására) sarkall. Ezt már Szélesi Sándor legutóbbi köteténél is megfigyeltem, és ez most sem változott: olyan erős alapötlete van, annyira elképesztően szuggesztív a fő gondolatsor, hogy lehetetlen magad kivonni alóla (függetlenül attól, hogy maga a szöveg mennyire jó). Muszáj gondolkodnod, muszáj latolgatnod magadban a lehetőségeket és megoldásokat, muszáj őszintén megválaszolni azokat a kérdéseket, amik – legalább közvetett módon – előkerülnek. Mondom ezt annak ellenére is, hogy a Pokolhurok első fele sokkal kevésbé szól a cigánykérdésről, mint mondjuk a kivándorlásról vagy egyáltalán, egy teljesen visszahúzódó és elképesztően ellenszenves férfi lelki drámájáról (de még ekkor is fennáll, hogy mivel már rögtön az első oldalakon megismerjük a történet végkimenetelét, ezért elképesztő húzása van a cselekmények, ahogy próbáljuk kitalálni a zavaros motivációk közepette, pontosan mi vezetett el az ominózus eseményekig).
Sokáig tűnődtem azon, hogy mennyire tetszik az a leegyszerűsítő nézőpont, amit a regény képvisel. Ez fakad egyrészt a narrátorunk látásmódjából is (mintha csak a »rosszat« hallaná meg a cigányokkal kapcsolatban, a »jót« mintha nem is keresné), másrészt pedig abból is, hogy valószínűleg tényleg ez, a sztereotípiák, a leegyszerűsítések, a könnyű megoldások felé vonzódás a társadalmunk alapbeállítottsága. És ezért lennék nagyon kíváncsi, hogy mit válaszolnátok a fenti kérdéseim közül egyikre-másikra, mert tényleg ritka az, hogy »pozitív témaként« (vagy legalábbis nem egyértelműen negatív kontextusban) hangozzon el a »roma« vagy a „cigány« szó. Nem örülök annak, hogy nincs jelen a regényben a »másik oldal«, noha azt hiszem, nem is célja a Pokolhuroknak, hogy ilyen szempontból járja körbe a kérdést. Megérzésem szerint (amiben végül a szerzői utószó is megerősített) ugyanis Szélesi ebben a regényben nem a cigányokról akart mondani valamit – hanem arról a társadalomról, ami előidézte ezt a helyzetet.”