„Általános és egyáltalán nem alaptalan vélekedés, hogy a Kultúra-sorozatban csak minden második regény sikerült igazán jól. A Közelkép nagyon rendben volt, így nem lenne alaptalan attól tartani, hogy a Hidrogén szonáta nem az igazi, de szerencsére így a végén megtört a trend és két kiváló regénnyel köszönhetünk el a kortárs angolszász sci-fi egyik nagymesterétől. Itt is megjelenik minden, amiért a Kultúra-regényeket szeretjük: a nagyszabású világépítés, a hajók nevei és beszélgetéseik, a fantáziadús helyszínek, az érdekes kérdések, a mindent feje tetejére állító események és az enyhén bizarr karakterek, mindezzel együtt pedig regénynek sem utolsó.
A cselekmény ugyan időnként szakadozott és bizonyos események is random-jellegűek (mint Banks szinte minden regényében), viszont a kiváló ötletek, a képzeletgazdagság és a hangulat bőven kárpótol ezért. Illetve az sem hátrány, hogy nem kell úgy megküzdeni a szöveggel, mint a szerző néhány kora könyve esetén, ha gördülékeny a próza (amiben a fordítónak is nagy szerepe van), az már önmagában félsiker.