A numerus clausust nem tartom jogfosztó törvénynek

2016. június 24. 21:47

Nem osztom azt az álláspontot, miszerint a numerus clausustól egyenes út vezetett Auschwitzig, és nem tekintem a nulladik zsidótörvénynek. Interjú.

2016. június 24. 21:47
Szakály Sándor
Budapest Beacon

BB: A numerus clausust jogfosztó törvénynek tartja?

Sz. S.: Nem.

BB: Miért nem?

Sz. S.: Mert azt mondta ki, hogy a törvényben felsorolt felsőoktatási intézményekbe »nemzethűség s erkölcsi tekintetben feltétlenül megbízhatók« kerüljenek felvételre. Az 1920. évi XXV. törvénycikk szöveg úgy szólt, hogy »a felvételt kérők szellemi képességeire, másfelől arra is figyelemmel kell lenni, hogy az ország területén lakó egyes népfajok és nemzetiségekhez tartozó ifjak arányszáma a hallgatók közt lehetőleg elérje az illető népfaj vagy nemzetiség országos arányszámát«.

BB: Ténykérdés, hogy a törvényben nem volt benne a »zsidó« szó, de kimondatlanul ez nem volt egy nulladik zsidótörvény?

Sz. S.: Ez egy vitakérdés, szerintem nem. Bizonyára lenne, aki erre leantiszemitázna engem és azt mondaná, hogy de, az volt a nulladik – vagy, ha jobban tetszik, az első – zsidótörvény. Nemcsak, hogy a törvényben nem szerepelt a »zsidó« szó, de ekkor még nem is definiálta törvény a »zsidót« mint olyat – a jogszabályok alkalmazásakor nyilván az izraelita hitfelekezethez tartozó személyekről eshetett szó. A numerus clausus bevezetése utáni években a pécsi Erzsébet Tudományegyetemen az orvossá avatottak közel hatvan százaléka az izraelita hitfelekezethez tartozott.

BB: Vagyis a törvényt hézagosan hajtották végre – de ettől még a törvény létezett.

Sz. S.: A törvény az összlakossághoz mért arányt vette alapul. Ne felejtse el, hogy közvetlenül Trianon után voltunk. Az elcsatolt területekről rengeteg középosztálybeli magyar menekült Magyarországra. A numerus clausus az ő helyzetükön kívánt segíteni. Nem osztom azt az álláspontot, miszerint a numerus clausustól egyenes út vezetett Auschwitzig, és nem tekintem a nulladik zsidótörvénynek. A hatvanas-hetvenes években is szempont volt a felsőoktatásban az oda felvételiző diákok szüleinek, ha nem is nemzetiségi vagy vallási, de társadalmi helyzete.

BB: Mint mondta, nem tekinti a numerus clausust nulladik zsidótörvénynek. Az adott, 1920-as helyzetben jó, de legalább vállalható törvénynek gondolja?

Sz. S.: A kérdés az, hogy az adott időszakban az vállalhatónak tűnt-e vagy sem. Utólag lehet mondani, hogy nem volt szerencsés, mert a polgári jogegyenlőség elvét csorbította, más meg mondhatja erre, hogy pozitív megkülönböztetést alkalmazott olyan fiatalok javára, akik a felsőoktatásba való bejutáskor korábban lépéshátrányban voltak.

BB: De mi az ön személyes véleménye?

Sz. S.: Az, hogy a numerus clausus egy jogkorlátozó törvény volt, miközben másoknak nagyobb lehetőséget biztosított.

BB: Tehát egyfelől-másfelől?

Sz. S.: Igen. Egyfelől-másfelől.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 369 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tűz csiholója
2021. július 08. 09:53
Szakály Sándor MAGYAR történész. Nem úgy , mint Krausz, Gerő, Karsai professzorok, meg a "mélystrím" Ungváry és Ablonczy.....:(
holder
2021. július 08. 09:52
Ez az évi több százmillióból garázdálkodó vadbarom a 41-es kárpátaljai deportálásokat, ahol több mint 10 ezer zsidót végeztek ki csak "idegenrendészeti eljárásnak" nevezte. Aztán annyit mondott: lehet, hogy tévedtem, de bűntudatom nincs. Hát a történelem kutatásával megbízott "főintézmény" fővezére ilyen kérdésekben ne tévedjen, az meg hogy nincs lelkiismeret furdalása - jellemző az egész szellemi vezérkarra a milliárdos Schmidt Máriával egyetemben. Neki viszont egy mentsége van : ő legalább szép.
de karatna
2021. július 08. 09:51
Én sem tartom annak! MIÉRT! Neves zsidó cionista társadalomtudósok is természetes megnyilvánulnak tekintik azt, ha egy adott etnikai -és történelmi eredet-és sorsközösség saját értelmiségét, és meghatározó közéleti szereplőit, a saját etnikai-és történelmi eredetközösségükből nevelik ki, és nem egy másik, később honosodott etnikai eredet és érdekközösségbeliből. Akinek ezzel kapcsolatban fenntartásai vannak, azok tanulmányozzák Izraelt! Hiszen a zsidóság sem más etnikumokból neveli ki saját vezető értelmiségét, hanem kizárólag saját etnikai köreiből.
duzur
2019. november 10. 23:39
Tudtommal ö "csak" a magyaroknak hozott dicsöséget és nem Izraelnek...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!