Semmit nem ér a PISA-teszt, ha a gyerek nem tanul meg gondolkodni

2016. május 16. 15:02

Jelenleg az iskola úgy működik, hogy felejts el mindent, amit otthonról hozol, és mi tanítunk neked valamit, miközben sokkal hatékonyabban lehet a gyerekeket tanítani. Interjú.

2016. május 16. 15:02
Rachel Lotan
Index

Miért különleges ez a módszer?

Az mára már nem számít különlegességnek, hogy a diákok csoportokban dolgozzanak, és többet beszéljenek az órákon. Az az alapelv viszont még nem túl elterjedt, hogy amikor a diákok csoportokban dolgoznak, akkor nagyon fontos, hogy minden gyereknek legyen alkalma hozzátenni ahhoz, amit közösen csinálnak. A tanulásban nagyon fontos a motiváció, és sikerélmény nélkül nem lehet elvárni a gyerekektől, hogy tanuljanak. A roma gyerekek például sok mindent megtanulnak otthon, hiszen otthon valahogy életben kell maradjanak annak ellenére is, hogy a szüleiknek sokszor nagy nehézséget okoz az, hogy ételt tegyenek az asztalra. Az így elsajátított képességeket azonban az iskola nem értékeli.

Jelenleg az iskola úgy működik, hogy felejts el mindent, amit otthonról hozol, és mi tanítunk neked valamit, miközben sokkal hatékonyabban lehet a gyerekeket tanítani, ha a tanár figyelembe veszi, hogy milyen háttérrel rendelkeznek, és ehhez képest hogyan lehet őket hatékonyan motiválni. Az egyértelmű, hogy a gyerekek sosem lesznek ugyanazon a szinten, de az alul lévőket közelebb lehet hozni a fentebb lévőkhöz. Az viszont nagyon fontos, hogy nem arról van szó, hogy a jobbakat rontsuk le, ezt gyakran félreértik.

Tud példát mondani olyan konkrét helyzetre, amikor jól jött, hogy a tanár figyelembe vette ezeket a különbségeket?

Egyszer dolgoztam egy tanárnővel, negyedikeseket tanított. A gyerekek kísérletet végeztek, ahol meg kellett valamit melegíteniük. Az elektromos főzőlap hirtelen lángra kapott. A csoportban volt két lány, akinek volt megoldási javaslata: a fehér lány azt mondta, hogy locsolják le vízzel a tüzet, de elektromos eszközről lévén szó ez nyilván nagyon rossz ötlet volt.

A másik lány, aki mexikói bevándorlók lánya volt, halkan azt javasolta, hogy húzzák ki az áramból a főzőlapot. A tanárnő addig máshol volt a teremben, de a kiabálására felfigyelve odament, és gyorsan kihúzta az konnektorból a főzőlapot. Ezután megkérdezte a gyerekeket, hogy ki hallotta, hogy a mexikói származású lány a jó megoldást javasolta. A gyerekek közül senki sem jelezte, ami azt mutatja, hogy nem figyeltek oda rá.

Pedig éppen azért tudta a jó megoldást a problémára, mert az anyja több műszakban dolgozott, és megtanította neki, hogy hogyan melegítse meg a testvéreinek az ételt, amikor ő nincs otthon, és azt is, hogy azonnal húzza ki a mikrót az áramból, ha valami baj van. A lány olyat tudott, amivel életeket lehet megmenteni, de ezt az iskolában mégsem értékelte senki. A tanároknak az ilyen képességekre kell odafigyelniük, és elérniük, hogy a gyerekek érezzék, hogy a közösség értékeli az ilyen tudást is.

Magyarországon több iskolásban is alkalmazzák ezt a módszert.

Igen, mostanra nagyjából 40-50 ilyen hely is van.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko_jobbos
2016. május 17. 07:49
"Semmit nem ér a PISA-teszt, ha a gyerek nem tanul meg gondolkodni" 1. Gondolkodni nem lehet megtanulni, örökölni kell a szülőktől. Afrikában az átlag IQ 70-80. Egyetemhez állítólag min. 100 kell. A magyar cigányok átlag-IQ-járól szabad felmérést készíteni? Biztos nem. Ha egy országban az alacsonyabb IQ-júak szaporodnak el, akkor ott csökken az átlag. 2. OECD-kimutatás: ott magasabb a PISA-tesztek értéke, ahol többet keresnek a tanárok. Az újabb világmegváltó oktatási rendszer sem ér semmit, csak ettől a 2 dologtól függ az oktatás színvonala: 1. Bemenő gyerekek minősége 2. Tanárok minősége (nyilván több pénzért a jobbak mennek oda). A többi csak rizsa.
Morgen
2016. május 16. 21:44
"A másik lány, aki mexikói bevándorlók lánya volt, halkan azt javasolta, hogy húzzák ki az áramból a főzőlapot. A tanárnő addig máshol volt a teremben, de a kiabálására felfigyelve odament, és gyorsan kihúzta az konnektorból a főzőlapot. Ezután megkérdezte a gyerekeket, hogy ki hallotta, hogy a mexikói származású lány a jó megoldást javasolta. A gyerekek közül senki sem jelezte, ami azt mutatja, hogy nem figyeltek oda rá." Nekem meg azt mutatja ez a szituáció, hogyha a mexikói kislány kiabált volna, mindenki odafigyelt volna rá. Borzalmas ez az egész! Azt akarja sugallni a hölgyemény, hogy a hülye fehérek nem figyelnek oda az okos bevándorlókra. Én voltam egyszer egy tanulmányúton, ahol cigány fiatalok is voltak. Érdekes módon, odakint egyformán magyarok voltunk és segítettük egymást, mondhatnám, tanultunk egymástól. Igaz, senki sem kiabált mellettünk, hogy az egyik banda rasszista, a másik meg áldozat, ha bárki nem értett egyet bárkivel. Az iskola meg egy olyan intézmény, amelynek valamilyen szinten rendezettnek kell lennie. Mondjuk egy típusú képzésnél nem árt, ha egyféle tananyag van, az sem árt, ha egy csoport le van maradva, akkor azt felzárkóztatják és nem a haladókat húzzák vissza "szegregációt" ordibálva. Ez a gyagyás összevisszaság, amit a puklik követelnek, egy társadalomban nem alapokat épít, hanem káoszt hoz létre. A tanár beleun abba, hogy a hallgatók képtelenek együtt haladni, mert az egyiket síppal-dobbal, a másikat mimikával, a harmadikat meg normálisan tanították.
bölcsuhú
2016. május 16. 21:15
Amiben egyetértek Rachel Logannal az a tesztek túlburjánzásának elítélése. Egyrészt mert könnyen kijátszhatók (még a hetvenes években mikor kezdték bevezetni egy pedagógus szeanszon összebeszélve és egy jelrendszert alkalmazva bebizonyítottuk, hogy hogy lehet kiváló eredményt elérni (aki tudta az első kérdésre a választ az jelzett, hogy hányadik választ kell beikszelni, s így tovább), amúgy nem segít a tanulásban. Viszont kiváló módszer a lusta tanárok számára! Arról már nem is beszélve, ha a tesztkérdések nem világosak, vagy több válasz is lehetséges. A PISA meg bizonyos oktatási rendszerekre van lapozva, nem véletlen, hogy ezen országok szerepelnek rendszerint a legjobban a felméréseken is. Olyan mint a konfekcióöltöny: akire szabták s a hasonló testalkatukon áll jól, a többin meg szorul vagy lötyög.
bispora
2016. május 16. 18:45
Nálunk a hejőcsabai modelliskolában tanítanak ezzel a módszerrel halmozottan hátrányos helyzetű diákokban bővelkedő osztályokat. Az eredményekről valami kincstári optimizmussal írnak: pl mindenki továbbtanul, a jók még jobbak lesznek, a rosszak felzárkóznak. Ami ugye hihetetlen, pláne ha azt nézem, hogy skandináviában felhagytak a programmal, és van egy kitétel amiből az jön le, hogy a PISA felmérések nem igazán támasztják alá az optimizmust. Van valakinek a hejőcsabai programról hiteles adatokat tartalmazó elemzése?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!