A nagyanyám miatt sztrájkolok, aki a rendszerváltás utáni években ment nyugdíjba. Azokban az években volt tanítónő egy kis faluban, amikor a tanfelügyelő vetett egy pillantást a tanmenetre, és száz százalékos biztonsággal meg tudta állapítani, hogy mi az aznapi tananyag az egész országban. Nagyanyám tanítványai a somogyi faluban ugyanazon a napon tanultak a petúniáról, mint annak a Tóth Krisztina-novellának a budapesti szereplői, akiknek már nem jut petúnia a lakótelepi virágágyásból, mert az egész lakótelep, az egész kerület, az egész főváros aznap visz szemléltetőeszközt környezetismeret órára. Ne jussunk megint idáig! Minél kötöttebb a tanmenet, annál kevesebb köze van a gyerekekhez. A tanárok ordítóan nagy szakadék fölött spárgáznak minden órán, aminek egyik partja az érettségi anyag, amit le kell adni; a másik partja az, amit érdekesnek és hasznosnak találnak, esetleg még élvezik és értik is a diákok.
A szüleim miatt sztrájkolok, akik pedagógus-könyvtárosok több mint negyedszázada. Nem neveztek be a minősítő eljárásba, mert nem végeztek semmilyen képesítő tanfolyamot, továbbképzést, nem készítettek fel gyerekeket országos és nemzetközi versenyekre. Mert egy olyan iskolában tanítanak, ahol a nevelés ott kezdődik, hogyan legyél egész ember, ha a családod széthullott, és az alapvető viselkedési normáknak sem tudsz megfelelni. A könyvtár és a kollégium ügyeletesi szobája spontán lelki elsősegélyhellyé nőtte ki magát, de a Ped2 portfólióba nem kerülhetnek bele azok a levelek sem, amikben még évekkel később is beszámolnak nekik a tanítványaik az életük alakulásáról. Nincs ilyen rubrika a papírtengerben.
A nagynéném miatt sztrájkolok, aki kémiatanár, és évek alatt kidolgozta az összes évfolyamra az órai jegyzeteit egy színvonalas, szuper tankönyvcsaládhoz. Aztán kezdhette elölről az egyetlen állami tankönyvcsalád mellé az egész jegyzetelést, elsőként egyenesen a tankönyvbe, ugyanis olyan szintű hibákkal van tele a tankönyv, mint hogy a vízmolekula képletéből lemarad az egyik hidrogénatom.