Ezért sztrájkolok tanárként

2016. április 20. 15:56

A diákjaim miatt sztrájkolok, hogy legyen kedvük plusz házit írni otthon, amin aztán együtt nevetünk órán; hogy színházba jöjjenek az osztállyal; és hogy este kinyissanak egy jó regényt.

2016. április 20. 15:56
Viola Beáta
Mandiner

tanarok.jpg

A nagyanyám miatt sztrájkolok, aki a rendszerváltás utáni években ment nyugdíjba. Azokban az években volt tanítónő egy kis faluban, amikor a tanfelügyelő vetett egy pillantást a tanmenetre, és száz százalékos biztonsággal meg tudta állapítani, hogy mi az aznapi tananyag az egész országban. Nagyanyám tanítványai a somogyi faluban ugyanazon a napon tanultak a petúniáról, mint annak a Tóth Krisztina-novellának a budapesti szereplői, akiknek már nem jut petúnia a lakótelepi virágágyásból, mert az egész lakótelep, az egész kerület, az egész főváros aznap visz szemléltetőeszközt környezetismeret órára. Ne jussunk megint idáig! Minél kötöttebb a tanmenet, annál kevesebb köze van a gyerekekhez. A tanárok ordítóan nagy szakadék fölött spárgáznak minden órán, aminek egyik partja az érettségi anyag, amit le kell adni; a másik partja az, amit érdekesnek és hasznosnak találnak, esetleg még élvezik és értik is a diákok.

A szüleim miatt sztrájkolok, akik pedagógus-könyvtárosok több mint negyedszázada. Nem neveztek be a minősítő eljárásba, mert nem végeztek semmilyen képesítő tanfolyamot, továbbképzést, nem készítettek fel gyerekeket országos és nemzetközi versenyekre. Mert egy olyan iskolában tanítanak, ahol a nevelés ott kezdődik, hogyan legyél egész ember, ha a családod széthullott, és az alapvető viselkedési normáknak sem tudsz megfelelni. A könyvtár és a kollégium ügyeletesi szobája spontán lelki elsősegélyhellyé nőtte ki magát, de a Ped2 portfólióba nem kerülhetnek bele azok a levelek sem, amikben még évekkel később is beszámolnak nekik a tanítványaik az életük alakulásáról. Nincs ilyen rubrika a papírtengerben.

A nagynéném miatt sztrájkolok, aki kémiatanár, és évek alatt kidolgozta az összes évfolyamra az órai jegyzeteit egy színvonalas, szuper tankönyvcsaládhoz. Aztán kezdhette elölről az egyetlen állami tankönyvcsalád mellé az egész jegyzetelést, elsőként egyenesen a tankönyvbe, ugyanis olyan szintű hibákkal van tele a tankönyv, mint hogy a vízmolekula képletéből lemarad az egyik hidrogénatom.

Saját magam miatt sztrájkolok, mert nem szeretném, ha a diákjaim lemaradnának például Dragomán Györgyről vagy Lackfi Jánosról, és arról, hogy az irodalom rólu(n)k szól és alapvetően élvezetes, érdekes és életbevágó. Ne maradjanak le csak azért, mert évekig tőlük időben és nyelvezetben távol álló szövegekkel kell nyűglődnünk, és az izgalmas szerzőkre már mindenki fütyül az érettségi előtt egy-két hónappal. Mert szeretném megvalósítani az egyetemen tanult kompetenciaalapú oktatás, differenciálás és konstruktivista pedagógia elveit, de erre csak akkor leszek képes, ha több szabadságot kapok a leadott tananyagban. Meg ha nem kellene heti 26 órára futószalagon felkészülnöm, hanem kevesebb órára több utánagondolás, hozzáolvasás, tervezés juthatna. Nem lehet standupolni harmincöt diák előtt hétről-hétre, ha az a cél, hogy összeálljon a fejükben valami, amit értékesnek tartok.

A diákjaim miatt sztrájkolok, hogy legyen kedvük plusz házit írni otthon, amin aztán együtt nevetünk órán; hogy színházba jöjjenek az osztállyal; és hogy este kinyissanak egy jó regényt. Hogy ne érezzem magamat hajcsárnak, amikor feladok egy leckét, tudva, hánykor értek haza és mennyi leckéjük volt más tantárgyakból.

A kollégáim miatt sztrájkolok, mert a pedagógus nem az a harcos forradalmár fajta (kivéve persze ha előjönnek az anyatigrisi ösztönei a diákok érdekében); úgyhogy történelmi időket élünk, amiből nem szeretnék kimaradni. Némi üröm az örömben a tudat, hogy más kormány esetén a sztrájkolók egy része nem lenne olyan aktív.

Végül, de nem utolsósorban a szakdolgozatom miatt sztrájkolok, aminek ma volt a leadási határideje. Köszönet a remek időzítésért a Pedagógusok Szakszervezetének!

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 272 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zila
2016. április 21. 15:17
Kedves Anikó! Nekem nagyon tetszett az írásod. Sajnos a hozzászólásokba is beleolvastam. Gratulálok a sok kritizálónak, akik mindent jobban tudnak, ezzel aztán sokra mentek, hogy egy fiatal tanárjelöltet beledöngöltek a földbe. Remélem egytől egyig jobban érzik magukat, hogy jól megírták a véleményüket a pedagógusokról. Ha nem tudnák minden szakmának megvan a maga előnye és hátránya, azzal, hogy utálom és irigylem a másikat nekem még nem lesz jobb!!! 21 éve vagyok pedagógus, nagyon szeretem a munkámat, mert változatos, érdekes, és nagyon sok pozitívum van benne minden nap. Anikó! Ha elkezdesz tanítani remélem legalább annyi örömet találsz majd a munkádban mint én! Jocó bácsit idézve "Az iskola egy jó hely, tanárnak lenni pedig igenis menő dolog!" Bizony! Még akkor is, ha ez egyeseknek nem tetszik.
Sulammit
2016. április 21. 11:30
Azért arra kíváncsi vagyok, hogy az elmaradt órákat mikor és hogyan fogjátok pótolni? Netalántán hosszabb lesz a tanév?
Sulammit
2016. április 21. 11:28
Nem értek veled egyet. Az okokat, amiket felsoroltál, egy tapasztalt tanár simán megoldja. Te mikor jöttél ki az egyetemről?
catalina9
2016. április 21. 10:16
maanzaad3 [Hozzászóló kiszűrése] 2016. április 21. 07:59 Te úgy szopsz, mint egy valódi szexistennő!!!!!!:)" hát maga egy bolgárgyörgy...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!