Egy brit politikai tanácsadó elmagyarázza, miért lehet a Fidesz 14 éve hatalmon
Edward M. Druce hat pontot sorol fel, amely alapján sikeresen működik a magyar kormány, s szerinte mindezt a britek is megtanulhatnák.
Az államtitkár nagy hazugsága az, hogy az esélyegyenlőség politikai akaratát hangsúlyozza, mondván: a különböző fizetőképességű önkormányzatok különböző szintű infrastruktúrát tudnának biztosítani az iskoláiknak.
„Ez az érv először is álszent. A KDNP–Fidesz-kormány egyetlen lépést sem tett az esélyegyenlőtlenségek mérséklése érdekében. Sőt könyörtelen cinizmussal gondoskodtak a társadalom peremére szorultak lemorzsolásáról: a 16 évre csökkentett tankötelezettséggel és a továbbtanulás szempontjából – de a munkavállalás szempontjából is – zsákutcát jelentő »tanoncoktatás« restaurációjával. Mára már a Híd program is lekerült a napirendről (amely persze újabb szegregátumok létrehozását jelentette a kormányzati víziók szerint). Állami fenntartás ide vagy oda, a kötelező óvodába járás, a délutáni iskolában maradás kötelezettsége alól a középosztály rendre kivonta, »védettebb helyre« vonta vissza gyermekeit.
Az önkormányzatok különböző teherbíró képessége valóban pontosan visszatükröződött az iskolák infrastruktúrájában – a húgyszagú mosdótól az amortizált digitális berendezésekig –, de a központosított állami birtokbavétel ezen a téren nem hozott változást. Sőt fokozta a leszakadó régiók, kistájak (gyakorta etnikai elkülönüléssel tetézett) szegregációját. Nem létezett semmiféle fejlesztőprogram a hátrányos helyzetű települések fejlesztésére! Mindennap újabb és újabb rémtörténetek jutnak el hozzánk erről a területről. Legutóbb a mélyszegénység bugyraiból önerőből (házainak falára festett, megannyi feltűnést keltő, idegenforgalmat vonzó, művészi erejű alkotásokkal) kitörni kívánó észak-magyarországi faluból, Bódvalenkéről kaptunk híreket, melyek szerint a 16. születésnapjukhoz közeledő cigány gyerekek tanulmányi eredményeit mesterségesen lerontják, hogy lemorzsolódásukat »megkönnyítsék«. Az állami felelőtlenség így csapódik le egy-egy konkrét iskola életében.”