Tényleg jó ötlet az iskolai mobiltároló doboz?

2016. március 07. 16:52

A mai munkavállalóknál már nem az a lexikális tudás a legfontosabb, amit bemagolt, inkább az a képesség számít, hogy tudja, mit hol keressen, és a talált adatokat hogyan tudja a leghatékonyabban felhasználni, alkalmazni.

2016. március 07. 16:52
Bátky Zoltán
24.hu

„Többek között épp a digitalizáció következményeképpen megváltozott a társadalom és az a gazdaság, amire az iskolának fel kell készítenie a fiatalokat. Olyan szintű átalakulás ment végbe a mindennapjainkban és a munkahelyeken egyaránt, ami egyelőre semmilyen szinten nem tükröződik az oktatási rendszerben. A mai munkavállalóknál már nem az a lexikális tudás a legfontosabb, amit bemagolt, inkább az a képesség számít, hogy tudja, mit hol keressen, és a talált adatokat hogyan tudja a leghatékonyabban felhasználni, alkalmazni. Tehát fals az a tiltakozás az oktatás oldaláról, hogy a reformok hatására már nem is kell »tudnia« a gyerekeknek: dehogynem kell, az alapok ugyanúgy fontosak, az olvasás, írás, számolás ugyanannyira a jelenkori képességek alapja is. Emellett új alappá vált az algoritmizálás képessége: a fiataloknak mintázatokat kell tudniuk felismerni, valamint felfogni és felépíteni olyan utakat, amin eljutnak egy probléma megoldásáig.

Ma az már nem jó tudás, amit bemagolunk, és »birtokoljuk«, az pedig még rosszabb megközelítés, hogy ennek hatékonyságát úgy multiplikáljuk, ha minél többen birtokolják ugyanezt a tudást. Sokszor ugyanis egy adott szakmában egymás után olyan problémákkal találkozik az ember, amiket más és más tudáskészlet birtokában tud csak megoldani. 

Ábrázoljuk mindezt egy elsőre megdöbbentően hangzó állítással! Ma a közoktatásban minden általános és középiskolai tanuló fiatalabb, mint a Google. Ők már egy olyan világba születtek bele, amelyben egyértelmű volt az információk hozzáférhetősége, folyamatos kereshetősége, ezért számukra teljesen elképzelhetetlen egy olyan rendszer, amibe az iskola próbálja őket belekényszeríteni: a bárhol elérhető adatokat nekik még mindig szóról szóra meg kell tanulniuk. Számukra minden reggel egy újabb időutazás, amikor a születésük előtti világba kell visszatérniük, amikor egy olyan világra készíti fel őket az iskola, amilyen már nem is létezik. Egy atomkatasztrófa, vagy egy zombiapokalipszis utáni helyzetben talán többet jelenthet, ha valakinek tele van a feje adatokkal, de az internettel, okos eszközökkel telezsúfolt valós világunkban ettől csak reakcióképtelen, »fejnehéz« fiatalok fognak tanácstalanul állni az első munkahely megszerzésekor.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
veletlen
2016. március 08. 00:59
Szerintem alap lenne, hogy minden iskolában minden gyereknek van egy zárható tárolója. Tanítási időben a telefonnak is abban lenne a helye, a szabályt megszegőket pedig konzekvensen ugyanúgy kellene büntetni. Tíz-húsz év múlva talán beilleszthetők lesznek a telefonok a tanítás rendjébe, de ma még nincs itt az ideje.
Agnieszka
2016. március 07. 21:14
NINCS kompetencia széleskörű tárgyi tudás nélkül! A munkahely, meg a munka, amiből meg lehet élni, az valami készség szerűen felhasznált ismeret anyagon alapszik, általában. Van olyan munka, persze, ami egyszerűbb, az sajnos, annyit is ér és többnyire úgy is fizetik.
brianon2
2016. március 07. 20:54
Csak úgy sziporkázik a lexikális tudás a hozzászólásokból. Na meg a szellemi fölény. Talán nézzetek először utána, hogy ki ez az ember.
Sitiveni Klein
2016. március 07. 20:04
Ez az emberke sem járt mostanában iskolában. Egyébként a játék, facebook, meg hasonló az megy a gyerekeknél, google már nem. Próbáltam rávenni őket, hogy alkatrészt keressenek (árral, szállítási móddal, stb...)a neten. Mit mondjak, vért izzadtam....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!