A hétfői lógós napot egy szülői szervezet hirdette meg. A kormány és egy újonnan alakult családszervezet, a Fiatal Családosok Klubja arra kéri a szülőket, hogy ne vegyenek részt ebben a kezdeményezésben. Minden szimpátiám a félresikerült oktatási reformok bénító bürokratikus hálóiban vergődő tanároké, de a lógós ötlet aligha segíti elő az ügyüket.
A kerekasztaltól való távolmaradás a távolmaradók imidzsét rombolja, nem a tárgyalókét: a távolmaradók, a felállók ugyanis kompromisszumképtelen radikálisnak fognak látszani.
A szervező szerint a jelenlegi állás alapján 25 ezer szülő akciója nem a lógásról szól – pedig a diákok egy részénél bizonyosan így fog lecsapódni a dolog. Főleg a kevésbé értelmiségi gyerekek által lakott vidékeken és ottani iskolákban, ahol nehéz elmagyarázni a diáknak, hogy neki most a tanárokkal kell szolidaritást vállalnia és menjen el önkénteskedni, ez nem csak egy lógós nap. Ráadásul a suliból való kimaradás elég nehezen kommunikálható pozitívan (a diákok felé persze igen).
Egyik tanár ismerősöm számára, aki egy észak-kelet-magyarországi kisvárosban tanít, például az osztálya tette egyértelművé: nekik bizony ez a lógásról fog szólni. Az illető osztályfőnök azt is kifogásolja, hogy a többen azt hangoztatják: a hétfői kimaradókat majd szívatni akarják a tanárok. Mint írta nekem: ők „eleve feltételezik rólunk, hogy aljas diákellenes emberek vagyunk. Ezt kikérem magamnak minden pedagógus nevében”.
Ebből a példából is látható, hogy ettől az akciótól − nyilván a leendő társadalmi aktivistákat előkészítő nagyvárosi elitgimiken kívül − nem lesz erősebb és szélesebb a szolidaritás az oktatásügy világában. Sőt, lehet, hogy egyes helyeken pont rombolni fogja a tanárok, a szülők és a diákok közötti viszonyokat. Végiggondolatlan ötlet volt ez a távolmaradós hétfő.