Nem kapott volna megbízást a Strabag és a Swietelsky tavaly? Dehogynem. Olyannyira, hogy az Átlátszó listájának szöveges részeiben is szerepelnek – csak épp a toplistában nem, pedig a Swietelsky csak a cikkben felsoroltak alapján is felférne a dobogóra. Az Átlátszó-cikkben is említett konzorciumokban 34,1 milliárd forintnyi közbeszerzésen győzedelmeskedett csak a Swietelsky Vasúttechnika Kft. Átlátszó-módszertant követve listakészítéshez csupán össze kell adnunk a Duna Aszfalttal közösen a MÁV-tól elnyert 13,9 milliárdot, a gönyűi kikötőre Mészáros Lőrinc cégével közösen nyert 6,9 milliárdot a Mészáros másik cégével közösen elhozott vasútipálya-felújítással, és meg is van az összeg.
Ehhez aztán érdemes hozzávennünk először csak a Swietelsky Magyarország Kft. Átlátszó által említett nyereményeit is. 1,5 milliárdot a West Bau Kft.-vel közösen budavári mélygarázsra, 428 milliót a Várbazárra, szintén a West-Bauval, majd pedig a Strabaggal, a Közgéppel és az EuroAszfalttal közösen elhozott, 1,2 milliárd összértékű útfelújítási megbízásokkal.
Máris 37,2 milliárdnál járunk.
Mi dolgunk maradt még? Az Átlátszó módszerét alkalmazva hozzá kell még adnunk ehhez az egyedül megnyert pénzeket. Kis kutatás a közbeszerzési értesítő honlapján és további százmilliós megbízásokat találunk (41-es főút felújítására 346 millió, templomépítés 524 millió, budavári útépítés 100 millió, Semmelweis Egyetem 137 millió, Opera 140 millió, MÁV-tól 96 millió, Észak-Dunántúli Vízműtől 660 millió, Tokaj Alt-Energia Nonprofit Zrt.-től 864 millió és a legnagyobb: 3 milliárd 787 millió forint a NIF Zrt.-től a solti északi elkerülő út megépítésére).
Van itt tehát még 6 milliárd 654 millió, most tehát 43 milliárd 854 millió Swietelsky-forintnál járunk úgy, hogy a néhány tízmilliós tételeket vagy a Vasúttechnika egyedül nyert munkáit nem is vettük figyelembe. Nem is kell: már így is az Átlátszó által top1-nek kihozott Garancsi-birodalom által nyert összeg közelében járunk, ugyanazzal a módszerrel.