Így vágja maga alatt a fát az Európai Unió, most éppen a légi közlekedésben
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
Nagyobb baj nem lett abból, hogy az Európai Bizottság verdiktje nyomán – amelynek értelmében a légitársaságnak százmilliárd forintnyi állami támogatást kellett volna visszafizetnie – 2012. február 3-án megszűnt szolgáltatni az akkor 66 éves légicég.
„Négy éve maradt földön a magyar nemzeti légitársaság. Lehet élni a Malév nélkül? Eszerint lehet, hiszen élünk, mi több, repülünk is. Tavaly tízmillió utas fordult meg a ferihegyi repülőtéren, egymillióval több, mint abban az évben – 2011-ben –, amikor még volt nemzeti légitársaságunk.
A magyar alapítókkal (és exmalévos vezetővel) rendelkező Wizz Air Budapesten járt utasainak száma pedig immár megközelíti a hárommilliót, azt a számot, amit a Malév 2011-ben teljesített.
Eszerint nagyobb baj nem lett abból, hogy az Európai Bizottság verdiktje nyomán – amelynek értelmében a légitársaságnak százmilliárd forintnyi állami támogatást kellett volna visszafizetnie – 2012. február 3-án megszűnt szolgáltatni az akkor 66 éves légicég. Mégis, valahányszor felmerül, hogy valakik valamilyen formában életre keltenék a Malévot vagy egy hozzá hasonló budapesti központú légitársaságot, a közvélemény felfigyel, a szívünk megdobban. Éppen ezért kaptuk fel a fejünket a Szuhoj Superjet 100 személyszállító repülőgép gyártójának most nyilvánosságra került ajánlatára is. Pedig közelebbről megvizsgálva a tényeket – hat repülőgép a Malév 22 tagú flottája helyett, nyolcvan-száz férőhely a Boeingek 160-180 széke helyett – látható, hogy az orosz gyártó és magyar partnere nem a Malév helyére kíván lépni, legfeljebb a balkáni járathálózatát éleszthetné újra. (...)
Ezzel szemben áll, hogy a legtöbb európai országnak, köztük szomszédainknak is sikerült megőrizniük a nemzeti légitársaságukat. A lengyel LOT hozzánk hasonló nehéz helyzetben volt éveken át, de átalakították, versenyképessé tették, mára nem veszteséges. Más légitársaságokba – mint az osztrák, a cseh vagy a szerb – szakmai befektetők vásárolták be magukat. Mindez az mutatja, hogy lehetséges a hagyományos nemzeti légitársaságok fenntartása, ha megtalálják a számukra megfelelő formát és partnert.
Talán még a Malév is újjáéleszthető lesz egyszer.”