Folyamatos támadás alatt a szuverenitásunk – interjú Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel
Mi várható a soros elnökségtől az igazságügy területén? Mit gondol az uniós vitákról? Mit tehetünk Európa és hazánk versenyképességéért?
Beesett a gyeplő a lovak közé és megy a tanakodás, ki vegye azt fel – írja le a magyar bormarketing helyzetét lapunknak adott interjújában Rókusfalvy Pál, aki szervezőtársával, Prónay Bencével a közelgő Borjog és bormarketing konferenciáról beszélt a Mandiner.bornak.
Az idei Borjog és bormarketing konferencia március 3-án, a VinCE csütörtöki napjával párhuzamosan fog futni. A csütörtöki ráadásul pont a szakmai nap - két, egymástól pár villamosmegállónyira levő rendezvény is csábítja a magyar borszakma krémjét. Szándékosan osztják meg a figyelmet?
Rókusfalvy Pál: Semmiképpen nem célunk a megosztás. A VinCE Budapest rendezvénnyel hagyományos jó viszonyban és együttműködésben vagyunk. Az időzítés vonatkozásában mindössze annyi történt, hogy a VinCE egy nappal előrébb jött, a mi csütörtöki előadásaink egy kicsit előbb, a VinCE csütörtöki előadásai később kezdődnek, így reményeink szerint az érdeklődők – pont a fizikai közelség miatt – sem maradnak le semmiről.
A tavalyi konferenciáról írt beharangozónk alatt Kardos Gábor, a Balatoni Kör volt elnöke azt kommentelte, hogy: „Az alaphelyzet évek óta nem változik, most sem kérdezik meg azt a néhány embert, aki húsz éve járja a világ nagy borászati vásárait és esetleg konkrét tapasztalatai is vannak a magyar bor exportjáról, külkereskedőként." Kérem, reagáljanak erre!
Prónay Bence: Egy ilyen szakmai konferenciának az nagy dilemmája, hogy a szűk időkeretre – amelynek csak egyik fele a bormarketing – sok fontos téma, szereplő, aktuális ügy jut. Nem tudom, a kommentelő konkrétan kire, kikre gondol, kit nem kérdeztünk meg, de azt nyugodt szívvel állíthatom, célunk, hogy a magyar bor külföldi lehetőségeiről minden évben beszélgessünk, vitatkozzunk.
Ennek keretében vendégünk volt gyakorlatilag minden évben a külföldi magyar megjelenésekért felelős AMC aktuális vezetése, rendszeresen hívunk hazai és külföldi marketing szakembereket – mint például Tim Banks, az Ornellaia marketingszakembere, Pierre-Emmanuel Maire, a BrandThinkTank Group alapítója, vagy az idei évben Simone Tacconi kereskedő. Bár szervezési oldalról nem követelmény az előadóinkkal szemben, ezúton biztosítok mindenkit, hogy előadóink minden bizonnyal jelentős borvásári tapasztalatokkal is rendelkeznek.
Nézzünk be a kulisszák mögé. Hogyan, mi alapján dől el, kik és miről beszélnek a konferencián?
Rókusfalvy Pál: Nem titok, hogy mindkettőnk konferencián kívüli tevékenysége érinti a borjog és bormarketing területét. Így naponta találkozunk az aktuális történésekkel, eredményekkel, kérdésekkel, dilemmákkal. Törekszünk rá, hogy ezeket évi egy alkalommal bemutassuk, a vitáknak teret adjunk és - lehetőségeinkhez mérten - konstruktív irányba tereljük azokat.
Fontos szempontja lehet egy rendezvényen való részvételnek, hogy kivel lehet névjegykártyát cserélni. Van akkora a magyar boros szakma, hogy networking-szempontból is megérje valakinek a részvétel?
Prónay Bence: A konferenciát kezdetektől fogva a magyar boros szakma véleményformáló szereplői töltik meg. Hiszen Önök is itt vannak minden évben, nem?! Komolyra fordítva a szót, úgy látom, hogy méretben jól együtt vagyunk a boros szakmával, és a hozzánk látogató kétszáz-plusz fő intenzív kommunikációval, kártya-cserével tölti a kávészüneteket is.
A boros konferenciák közül ez talán a legszélesebb körű ágazati seregszemle tapasztalataim szerint. Arányaiban kikből tevődik össze a konferencia látogatóinak listája?
Rókusfalvy Pál: Kisebb és nagyobb borászatok képviselői, marketingszakemberek, szakjogászok, szakújságírók, kereskedők és bor iránt érdeklődő „hobbisták” teszik ki a konferencia törzsközönségét.
A Borjog és bormarketing konferenciákon egymásnak adják át a szót a borélet fontos politikai szereplői is. Tudnak esetleg olyan módosításról, javaslatról, ötletről, ami a konferencián vagy annak nyomán vetődött fel, és meg is valósult?
Prónay Bence: Szűkös eszközeinkkel folyamatosan rajta tartjuk a fókuszt a borászokat terhelő adminisztráció egyszerűsítésén, évente számon kérnek a borászok, beszámolnak a kormányzat képviselői. Céljainknak megfelelően ez egy folyamatos kommunikációs felület, ami ösztönzi a borászokat a profi szakemberek bevonására, a következetes munkára, és ösztönzi a kormányzati szereplőket a piacot segítő intézkedésekre.
Szeretnénk azt gondolni, hogy felületünkkel is hozzájárultunk eddig többek között a hegyközségi rendszer átalakításához, folyamatos tökéletesítéséhez, a kisüzemi pezsgő egyszerűsített adóraktári előállításának lehetővé tételéhez, és az új jövedéki törvény is számos nálunk elhangzott gondolatot beépít majd.
Mint a Borjog és bormarketing konferenciát már sokadik alkalommal szervező, a magyar boréletet más kezdeményezésekkel is aktívan formáló szereplők, Önök hogyan látják, merre tart a magyar bormarketing?
Rókusfalvy Pál: Az elmúlt időszakban a közösségi bormarketing területén kicsit azt érezhette a szakma, hogy beesett a gyeplő a lovak közé és megy a tanakodás, ki vegye azt fel. Ez a kérdés lesz az idei bormarketing-kerekasztal középpontjában is. Én azt gondolom, hogy a szakmaközi szervezetnek, a szőlészek-borászok önkormányzatát adó HNT-nek ebben biztosan komoly szerepet kell vállalnia, de izgatottan várom előadóink, vendégeink jövőt formáló véleményét.