Megbékélés börtönön belül és kívül

2015. december 09. 14:59

Beszélünk a szemet-szemért, fogat-fogért bibliai elvről, mely az arányos büntetés elvét kívánja szolgálni. A sértettek sokáig küzdenek az indulataikkal, a gyűlölettel, ami esetleg nem csak az arányos büntetést kívánná. Interjú.

2015. december 09. 14:59
Katona Csilla
Evangélikus.hu

Megbékélés börtönön belül és kívül – így is jellemezhetnénk azt a munkát, melyet a Magyar Testvéri Börtöntársaság vezérletével több bűnmegelőzési intézetben is mintaprojektekként elindítottatok. Mi volt a kiindulási pont? Miért érzitek, hogy fontos az áldozat és az elkövető közötti párbeszéd kialakítása?

A kiindulási pont az elkövetőkkel végzett pasztorációs munkánk volt, amiben az elkövetők meglehetősen egyoldalú és a felelősséget gyakran és nagy mértékben elhárító szempontjait jól megismertük. Ezen kívül jól ismertük még a társadalom kirekesztő és előítéletes hozzáállását, továbbá a média előítéletet gerjesztő tevékenységét. A felsorolt két-három torz nézőpont tette fontossá, hogy a megszokott eljáráson túl a felek számára lehetőség nyíljon egymás szempontjainak megismerésére. (...)

Mennyire jelenik meg a keresztény alapokon nyugvó szemlélet a foglalkozásokon?

A keresztény résztvevők számára nagy segítség lehet a programban a lelkiismeret-vizsgálat, a gyónás, az Istennel való kapcsolat rendezése. Alapvetően csak olyan résztvevők kapcsolódhatnak be a programba, akik vállalják, hogy tisztelettel beszélnek a többi résztvevővel, és készek a felelősségvállalásra. Ennyi az elvárás. Egyébként a program a természetes értelemre és erkölcsi megítélésre alapoz. Mindenki tudhatja, ha ráléptem a másik lábára, akkor bocsánatot kell kérnem tőle. Ennyire kereszténynek kell lenni ahhoz, hogy a programban részt vehessen egy elkövető. A megbocsátásról való gondolkodáskor azonban keresztény szempontok is előkerülnek. Beszélünk a szemet-szemért, fogat-fogért bibliai elvről, mely az arányos büntetés elvét kívánja szolgálni. A sértettek sokáig küzdenek az indulataikkal, a gyűlölettel, ami esetleg nem csak az arányos büntetést kívánná. Ahol a beszélgetések folynak, az  a börtön, amely a megtorlás helyszíne. Sokféle indulat felszínre kerül. A keresztény résztvevők számára nagy segítség lehet a programban a lelkiismeret-vizsgálat, a gyónás, az Istennel való kapcsolat rendezése. A résztvevőkkel arról beszélünk, hogy mit kell megvallaniuk. Hogyan segíti a sértetteket, ha az elkövető megvallja, amit tett. A program végén ünnep van, ami lehet egy közös istentisztelet, hálaadás. A keresztény programelemeket felajánljuk, de ezekre nem kötelezzük a résztvevőket. 

A büntetéseket töltőkkel, rajtatok kívül, missziós csoportok, valamint börtönlelkész is rendszeres kapcsolatot ápol. Az áldozatokkal és az elkövetők családjaival mennyire valósul meg az egyházi kapcsolattartás, segítés?

Sok esetben családon belüli erőszak, testi sértés történt. Ha nem a család a közvetlen sértettje a bűncselekménynek, a család akkor is súlyos sérelmeket szenved el. A program előkészítése során a sértettekkel, a sértett családtagokkal való csoportos találkozáskor nagyon nagy erőt tapasztaltunk a csoportban, ahogyan ők egymásnak tudtak segíteni a helyi szociális segítők támogatásával. Ezt a csoportot szeretnék tovább folytatni, és egy ilyen áldozati sorstárs segítő csoportot kívánunk működtetni a helyi szociális segítő szakemberek közreműködésével. A sértettek csoportját igyekszünk megtartani. A baracskai börtönben olyan elítéltekkel dolgoztunk együtt, akik eredetileg Oroszlányban laknak, ott követték el a bűncselekményt. A résztvevők és a segítők kiválasztása éppen az esetek szociális beágyazottsága miatt történt ezen a módon. A márianosztrai és a balassagyarmati börtönökben is a helyi szociális szolgálat munkatársait vontuk be segítőnek. A sértettekkel további rendszeres találkozókat tervezünk.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tartarossz.blog
2015. december 12. 12:57
2. a lex talio elvet sötét színben beállítani és a machiavellista jogalkotók sötétségét fényezni egy mondatban, ez ritka visszataszító és arra vall, aki ilyet egyáltalán állítani merészel, az egy beteg társadalomban él, ha ennek a kificamodott gondolatnak a legitimitását érvényesnek érzi, megfelelőnek, akkor sűrgösen kezeltesse magát. Igazságtalan csürhe előtt senki nem emel kalapot, Dunát lehet már rekeszteni a barmokból, viszlát és kösz a halakat!
néhai Ch.Pilot
2015. december 12. 12:53
mandiner.keresztény? A Mandiner pont keresztény! Halálra röhögöm magam.
lacipaci
2015. december 12. 12:47
Kedves. De a pokolba vezető út jóakarattal van kikövezve. Azonban akinek családját érinti egy brutális tett az ha férfi ha nő azt követeli joggal, hogy állat kerítés mögé, gyilkos az akasztófára.
tartarossz.blog
2015. december 12. 12:44
Eltévelyedett bárány ez is. Semmilyen párbeszédnek nincs helye, mivel a büntetés akár a legkisebb is arányaiban nincs az okozott sérelemmel, így az elítélt nem tartozik semmiféle számadással sem az un sértettnek, sem pedig az államnak, főként ha a nagy BV intézetekben súlyos egészségkárosodást szenvedett. Párbeszéd akkor kezdődhet el, ha az állam belátja azt, hogy gyilkossági kísérletben társtettes, ezt leginkább a tököli börtönben megfojtott pecabot tolvaj fiatallal tudnám szemléltetni, lopásért halálbüntetéssel sújtották. Kérdezem akkor a nagy missziót, hogy a túlvilágon is felkereseik médiumon keresztül, hgoy közvetítsen és bocsánatot kérhessen mert elemelt pár pecabotot? ki kér bocsánatot kitől? Pont az igazságtalanokra nincs szükségünk.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!