Mindig nehéz és kellemetlen, amikor köztiszteletben álló, sok esetben valóban tiszteletre méltó emberek egy-egy megnyilvánulása kapcsán muszáj kimondani bizonyos dolgokat, esetleg erősebben fogalmazni velük kapcsolatban, anélkül, hogy elvitatnánk tőlük egyéb érdemeiket, vagy emberi mivoltukban kérdőjeleznénk meg őket.
Alapvetően híve vagyok a tiszteletnek azok felé, akik már tettek le valamit az asztalra, akár teszik az nekünk, akár nem; s nem szoktam szimpatizálni a soha semmilyen alkotást, eredményt, sem művészit, sem üzletit létre nem hozó, soha még egy kenyeret sem sütő, ám másokat óriási elánnál és magabiztossággal minősítő „sajódávidizmussal”, s pláne nem az Internet anonimitása mögött megbúvó kommenthuszárokkal. Aki VALAMIT csinált már, az megérdemel egy alapvető elismerést, s csak ezután hitelesek a bírálatok. Akár, mondjuk Fekete Györgyről vagy épp Alföldi Róbertről van szó, számos kvalitásuk, alkotásuk, eredményük megkérdőjelezhetetlen és elismerést érdemel. Ám más dolgokban ettől még persze lehetnek borzasztóan kártékonyak, korlátoltak, veszélyesek is; sem a népszerűség, sem az életkor, sem a pozíció, a médiafelület, az egyetemi katedra, stb. nem garantálja senki számára sem a bölcsek kövét, sem a megkérdőjelezhetetlenséget.
És akkor most itt van nekünk ez a főapátunk… Vitathatatlan érdemei vannak abban, hogy Pannonhalma ma az, ami: keresztény hagyományait hűen őrző, ám mégis modern, széles körben elfogadott, sikeres össz-kulturális központ. S az ateistákkal, a keresztény értékek iránt nem fogékonyakkal létrejött párbeszéd terén is sok mindent ért el Várszegi Asztrik. Utóbbit fontos ám árnyalni: valójában nem a keresztény értékeket tudta elfogadott(abb)á tenni a kereszténységgel szembenállókkal, hanem sokkal inkább egyfajta személyi kultuszt, „bezzeg-státuszt” teremtett magának. Valamiféle Jézus-pótlékként pozicionálódva, miközben a valódi jézusi üzenetből semmit nem sikerült eljuttatni a kegyelemben (még) nem részesültekhez; nem sikerült a világi-ateista-materiális értékrenden túlmutató életminőségbe bevezetni őket, maximum néhány felszínes, (ál)humanista, Coelho-i szintű „bölcsesség” szintjén. („Bár ateista vagyok, de nagyon kedvelem az apátot, mert ő legalább EMBER, nem úgy, mint sok más egyházi vezetőtársa”, stb., stb., blabla, dögunalom…
Egy szó mint száz, ha a liberális kánon polkorrekt szlogenjeinél és elvárásainál mélyebbre is képesek vagyunk nézni, Várszegi Asztrik legalábbis ellentmondásos személyiség, számos pozitívummal persze. Na de ettől még mondhat irtózatos szamárságokat – és úgy tűnik, mond is. Amitől persze sokak szemében még magasabbra nő a személyi kultusza. Vasárnap a hvg.hu-n olvashattunk vele egy riportot, amit aztán nagy erőkkel átvett a Kettős Mérce blog is, és persze bőszen osztották Facebookon a Coelho-rajongók, a kereszténység mételyével szemben immúnis ateista bölcsek, és egyéb modern, felvilágosult és liberális barátaink. A teljes interjú itt olvasható, de jelen írás további részének értelmezéséhez a következő mondatok a lényegesek:
- „Nehéz itt bölcsnek lenni, de az együttélés kérdései jelentéktelenek ahhoz viszonyítva, hogy képesek vagyunk-e megnyitni a szívünket. Ha a történelmet nézzük, számos párhuzamot tudunk felvonultatni, hogy népek hogyan szorítottak ki virágzó vagy hanyatló civilizációkat, hogyan léptek az örökségükbe, hogy aztán néhány évszázad után ők is átadják a helyüket valami másnak. Most azonban nem a történelmi erők mozgásának ezt a dinamikáját érzékelem, hanem a feszült légkört, a felszított indulatokat. Ráadásul mi, magyarok, mintha leragadtunk volna az Egri csillagok török- és iszlámszemléleténél. Pedig nem a XVI. század Oszmán Birodalmával állunk szemben!”