A felvételeken ábrázolt explicit brutalitás annyira nyílt, leplezetlen, számunkra szokatlan, hogy a képsorok sokkoló hatása bénultsággal és zsigeri lefagyással jár. A líbiai Iszlám Állam-vilajet által forgatott videón például etióp keresztényeket fejeznek le, máskor tankkal hajtanak végig hadifoglyon vagy autó után kötik őt. A ketrecben élve elégetett jordán pilóta és a felgyújtott kurd szabadságharcosok mellett a sharia ezer évvel ezelőtti szabályai szerinti lefejezések, végtagcsonkítások, kövezések, keresztre feszítések és épületről való ledobások (ez a homoszexuálisok büntetése) láthatóak a videókon és képeken. A gyilkosságok nyílt ábrázolása számunkra sokkoló, Rakkában és az elfoglalt szíriai, iraki területeken mindennapos. Kérdés, hogy kinek szól az üzenet? Egyfelől azoknak, akiket katonai és politikai szempontból meg akarnak félemlíteni a térségben (a cél: hódoljanak be, dezertáljanak, harci moráljuk romoljon). Másfelől azoknak, akik csatlakoznának hozzájuk, hogy érezzék: „köztünk lehetsz valaki”, „állj közénk”. Harmadrészt viszont nekünk. A videók kialakítása arról tanúskodik: az Iszlám Állam tudatos stratégiát alkalmaz arra, hogy az európai közvéleményt sokkos állapotban tartsa.
*
A fragmentált identitású, vallási, családi és kulturális hovatartozásában bizonytalan, szociokulturális közegét maga mögött hagyó második-harmadik generációs, bevándorló családból származó fiatalok számára már sem az iszlám nem jelent erkölcsi hálót, sem az európai kultúrkör (ez nem más, mint a zsidó–keresztény kultúra és annak szekularizált öröksége, valamint a görög–római gondolati-intézményi hagyomány) nem ad fogódzót.
Előbbi, vagyis a muszlim előírások betartása többnyire a kontinensre először érkező (nagy)szüleik számára sem volt már elsődleges, akik viszont még kaptak valamit Európától: jobb életet, szociális hálót, munkát, tartást, valahová tartozást, szemben posztkoloniális – maghrebi, közel-keleti – hazájukkal, ahol zűrzavar, polgárháború, diktatúra és szegénység uralkodott.